Kod kreskowy jak żaden inny
1 Jan 1970 12:37

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Labels That Talk (LTT), technologiczny startup z Seattle, wspólnie z grupą wybranych firm, rozpoczął beta-testy kodów kreskowych 2D Soundpaper, które wyróżnia niespotykany stopień gęstości zapisu danych. Soundpaper to pierwszy konwencjonalny kod kreskowy o pojemności wystarczającej do przechowywania nagrań audio, języka HTML, sformatowanego tekstu i wielu innych danych, podkreślają twórcy. A to oznacza, że zapewnia wszystkie zalety typowego kodu 2D (łatwość odczytu, niski kosz, elastyczność), ale dostęp do danych nie wymaga łącza internetowego. Kod można zeskanować z pomocą specjalnej aplikacji Soundpaper obsługiwanej przez urządzenia mobilne wyposażone w systemu operacyjny Android lub iOS.

„Ponieważ wszystkie informacje są zaszyte w nim samym, kod zawsze działa, czy to w magazynie dużego supermarketu, w samolocie i w tych wszystkich lokalizacjach geograficznych, gdzie ludzie nie mają dostępu do sieci lub gdzie korzystanie z niej jest zbyt kosztowne”.

Wysoka pojemność kodu kreskowego oznacza, że może zmieścić wiele dodatkowych danych, takich jak dźwięki, nagrania ludzkiego głosu (zamiast generowanego komputerowo), a także muzykę, HTML, zdjęcia, a nawet podpisy elektroniczne dla zagwarantowania autentyczności produktu. W efekcie Soundpaper może stanowić ważny oręż w niekończącej się walce z fałszerzami, twierdzi LTT.

Dodatkowo, w odróżnieniu od kodów QR, Soundpaper zawiera metadane, dzięki czemu aplikacja w telefonie odczytuje zawartość i odpowiednio do niej działa – na przykład wyświetlając kupon albo przechowywaną informację. Wśród zaawansowanych możliwości można jeszcze wymienić kodowanie, serializację, elektroniczny znacznik czasu oraz informowanie o próbach nieuprawnionego dostępu.

Soundpaper można uznać za ekologiczny, bowiem eliminuje konieczność druku arkuszy informacyjnych, instrukcji bezpieczeństwa i obsług etc.; wszystkie te informacje mogą zostać umieszczone w kodzie kreskowym.

Obecnie LTT poszukuje partnerów, którzy są zainteresowani dalszym rozwojem nowatorskiego rozwiązania i jego komercjalizacją.

Na podstawie informacji serwisu aipia.com opracował TK