Kompleksowa współpraca Eticod i API Folie Polska
1 Jan 1970 15:09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnim czasie w drukarni Eticod z Katowic, specjalizującej się w produkcji różnego rodzaju etykiet (także wysoko uszlachetnionych), wdrożona została technologia tłoczenia folią na gorąco. W tym celu w 1. połowie roku uruchomione zostało pracujące w trybie off-line urządzenie do hot stampingu. Wówczas też rozpoczęły się testy folii i wszechstronne szkolenia dla osób zaangażowanych nie tylko w działania produkcyjne, ale też reprezentujących pozostałe działy drukarni – sprzedaży, marketingu itd. Kierownictwo firmy podjęło decyzję o nawiązaniu w tym celu kompleksowej współpracy z API Folie Polska. Stała się ona – jak podkreśla Andrzej Twardowski, dyrektor handlowy drukarni Eticod – jej partnerem technologicznym w całym procesie wdrożeniowym, nie tylko dostarczając wysokiej jakości folie, ale też przeprowadzając wszechstronne szkolenie dla załogi, oferując know-how technologiczny i pełniąc rolę profesjonalnego konsultanta i doradcy.

Eticod to drukarnia o niemal 30-letnim stażu na polskim rynku poligraficznym. Firma zaczynała od wytwarzania prostych, technicznych etykiet samoprzylepnych, ale z biegiem lat jej oferta była sukcesywnie rozbudowywana o coraz bardziej zaawansowane produkty. Obecnie są one realizowane w technologiach cyfrowej i konwencjonalnej (fleksograficznej) i wzbogacane różnymi efektami specjalnymi (np. lakierami wybiórczymi i specjalnymi, foliami w technologiach cold- i hot stampingu, sitodrukiem). Są wśród nich m.in. etykiety produktowe, techniczne i termokurczliwe (shrink sleeve), w tym niestandardowe: wielowarstwowe (peel-off), numerowane (SKU), typu „otwórz-zamknij”, termochromowe czy zapachowe. Naszą siłą są doświadczona załoga o niezwykle wysokich, wciąż podnoszonych kwalifikacjach i stale modernizowany park sprzętowy, umożliwiający realizację nawet bardzo wysublimowanych prac – mówi Andrzej Twardowski. Poza wysokowydajnymi maszynami drukującymi, m.in. pozwalającymi na personalizację i drukowanie różnych wersji tej samej etykiety (co jest zbieżne z obecnymi trendami rynkowymi), dużą uwagę przywiązujemy do etapów wykańczania i uszlachetniania. Stąd różne technologie wykorzystywane w obszarze postpress są przez nas wdrażane sukcesywnie – chcemy mieć bowiem pewność, że znamy je bardzo dobrze w kontekście oferowanych klientom etykiet. Od niedawna nasza oferta w tym zakresie uwzględnia hot stamping, czyli tłoczenie folią na gorąco. Podobnie jak wcześniej, tu również poszukiwaliśmy odpowiedniego partnera, który pomoże nam z sukcesem wdrożyć cały proces technologiczny. Takim okazała się firma API Folie Polska, która dostarczyła nam materiały, ale przede wszystkim – wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat hot stampingu.

Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska dodaje: Z drukarnią Eticod i osobiście z panem Andrzejem Twardowskim mam przyjemność znać się od wielu lat. O naszym wszechstronnym zaangażowaniu we wdrożenie technologii hot stampingu w tym dynamicznie rozwijającym się zakładzie poligraficznym rozmawialiśmy od dłuższego czasu. Mottem API Foilmakers jest bowiem bycie „bliżej klienta”, co przekłada się na kompleksowe podejście do współpracy – dostawa folii jest tylko jednym z jej elementów. Cały proces został przesunięty w czasie z uwagi na okres pandemii, więc mogliśmy go zacząć wdrażać dopiero w tym roku – po uruchomieniu przez Eticod niezbędnej maszyny”.

Wszechstronne wsparcie technologiczne API Folie Polska

Urządzenie dotarło do nas w 1. kwartale tego roku – kontynuuje Andrzej Twardowski – i zaraz po jego montażu przez dostawcę zaprosiliśmy do nas przedstawicieli API Folie Polska w celu przeprowadzenia kompleksowego szkolenia dla osób z różnych działów naszej drukarni, zaangażowanych w procesy związane ze sprzedażą i wytwarzaniem etykiet. Hot stamping to dla nas i dla naszych pracowników zupełnie nowy obszar działania, więc przed rozpoczęciem działań produkcyjnych i handlowych z jego udziałem niezbędne było pozyskanie odpowiedniej wiedzy technologicznej.

Nasze szkolenia dzielimy zazwyczaj na kilka części, uwzględniających potrzeby wewnętrzne drukarni i jej komunikację zewnętrzną ze zleceniodawcami – wyjaśnia Katarzyna Kozińska. Dopasowujemy je też do potrzeb klienta. W przypadku drukarni Eticod miało ono bardzo rozbudowany, wszechstronny charakter, uwzględniający różne grupy pracowników mających styczność z tematem hot stampingu: osoby z działu produkcji, technologów, handlowców, dział marketingu, grafików. Z jednej strony poruszaliśmy kwestie techniczne, produkcyjne, niezbędne do właściwego zrozumienia samego procesu tłoczenia folią na gorąco, stosowanych w nim podłoży, ewentualnych problemów na jakie można tu napotkać, a zatem na wiedzy niezbędnej do właściwego wdrożenia technologii. Z drugiej – uwzględnialiśmy kwestie sprzedażowe czyli właściwe prezentowanie zalet hot stampingu w rozmowach z klientami. Oba aspekty rzecz jasna ściśle wiążą się ze sobą, oba więc pojawiały się w poszczególnych sesjach.

Hot stamping: kolejny krok technologiczny w rozwoju drukarni Eticod

W ślad za wdrożeniem maszyny i szkoleniem technologicznym ze strony API Folie Polska, hot stamping zaczął być wprowadzany w codziennej produkcji realizowanej przez Eticod. Mamy już za sobą wiele prac, także trudnych, uwzględniających tłoczenie folią na gorąco, wykonanych z udziałem materiałów API Foilmakers – mówi Andrzej Twardowski. Wdrożenie tej technologii to kolejny, znaczący krok w naszym rozwoju. Rozumiemy bowiem doskonale, że współczesny rynek oczekuje etykiet różnego rodzaju – części z nich musi uwzględniać wysublimowane efekty specjalne, które można uzyskać wyłącznie metodą hot stampingu. Staramy się wychodzić tym trendom naprzeciw, a nasz dynamiczny rozwój – czego potwierdzeniem jest potrojenie sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat – potwierdza słuszność obranej strategii.

Katarzyna Kozińska dodaje: Cieszymy się, że możemy brać aktywny udział w kolejnym, strategicznym z punktu widzenia drukarni Eticod kroku, jakim jest wdrożenie hot stampingu. Jest to trudna technologia, ale też – po jej implementacji – przynosząca użytkownikowi, a przede wszystkim jego klientom z segmentu premium – dużą przewagę rynkową w postaci wartości dodanej realizowanych produktów.

Uszlachetnianie etykiet: ważny kontekst działań handlowych i marketingowych drukarni Eticod

Drukarnia Eticod promuje swoje rozwiązania nie tylko w bezpośrednich działaniach handlowych czy za pośrednictwem prezentującej jej ofertę strony internetowej, ale też poprzez dużą aktywność marketingową. Staramy się być obecni na różnych targach z własnym stoiskiem, ale też odwiedzamy wydarzenia skierowane do kluczowych dla nas grup docelowych jak np. branża alkoholowa, kosmetyczna, farmaceutyczna, spożywcza czy automotive – mówi Estera Proba, kierująca działem marketingu w firmie Eticod. Od wielu lat jesteśmy aktywni także w branży poligraficzno-opakowaniowej, wspierając wiele inicjatyw w postaci targów i konferencji. Wydarzenia te traktujemy jako doskonałą okazję do praktycznego zaprezentowania naszych możliwości technologicznych, także w kontekście uszlachetniania, które jest dziś niezwykle istotnym elementem dla każdej drukarni chcącej wyróżnić siebie i swoją ofertę na rynku. Stworzyliśmy też specjalny wzornik z próbkami etykiet wykonanych na materiałach strukturalnych, pochodzących ze zrealizowanych u nas partii produkcyjnych. Obecnie, m.in. we współpracy z API Folie Polska, pracujemy nad kolejnym wzornikiem, uwzględniającym różne formy wykańczania i wzbogacania etykiet, jakie stosujemy.

Andrzej Twardowski dodaje: Mając za sobą bardzo udane doświadczenia z API Folie Polska w kontekście hot stampingu, rozpoczynamy testy innych materiałów z oferty tego dostawcy, m.in. do cold stampingu. Mamy nadzieję, że efekty będą równie satysfakcjonujące co zaowocuje rozszerzeniem współpracy z tą firmą.

Doceniani przez klientów i rynek

Z prawdziwą przyjemnością i satysfakcją obserwujemy rozwój drukarni Eticod oraz dostrzegamy niezwykle dużą chęć i otwartość – zarówno po stronie jej kierownictwa, jak i całej kadry pracowniczej – do nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Warto dodać, że tegoroczne szkolenia obie strony potraktowały jako pierwszy etap długoterminowej współpracy i rozłożonego w czasie procesu doradczo-wdrożeniowego. Cieszymy się, że udało się nam zaprezentować olbrzymi potencjał, jaki drzemie w technologii hot stampingu oraz pokazać narzędzia umożliwiające jej wdrożenie. To prawdziwa przyjemność i satysfakcja móc dołączyć do grona partnerów technologicznych drukarni Eticod i dostawców stosowanych przez nią folii. Mamy nadzieję, że zrealizowane w tym roku działania to początek wieloletniej, owocnej dla obu stron współpracy – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Opracowano na podstawie informacji firmy API Folie Polska

 Na zdjęciu: Andrzej Twardowski i Estera Proba w hali produkcyjnej drukarni Eticod