Nowy raport Drapers, portalu B2B opisującego branżę detalicznego handlu odzieżą, przygotowany we współpracy z firmą Smurfit Kappa dowodzi, że opakowanie ma znaczenie dla brytyjskich konsumentów i odgrywa znaczącą rolę w ich decyzjach zakupowych. Prawie 2/3 respondentów (64%) stwierdziło, że jest bardziej skłonnych dokonać zakupu od marki lub sprzedawcy detalicznego, jeśli jego opakowania są ekologiczne.
W raporcie Drapers zatytułowanym „Sustainability and the Consumer 2021” (Zrównoważony Rozwój a Konsument 2021) ankietowani potwierdzili, że opakowania, w których docierają do nich zakupione produkty, mają dla nich znaczenie, zaś 73% przyznało, że zastosowanie papierowego lub kartonowego opakowania przez producenta jest dla nich ważne, gdy skupiają się nad kwestią poziomu zrównoważenia marki. Kolejne 77% stwierdziło, że marki powinny używać jak najmniej opakowań, podczas gdy dla 2/3 (66%) liczy się możliwość recyklingu zużytego opakowania.
Co istotne – zwłaszcza z punktu widzenia sprzedawców detalicznych – niespełna połowa (49%) ankietowanych klientów przyznała, że byłaby skłonna zapłacić więcej za zrównoważone opakowanie i zrównoważoną dostawę. Dodajmy, że 33% z nich przyznało się do rezygnacji z zakupu z uwagi na brak ekologicznego opakowania.
Komentując celowość wprowadzania przez detalistów zrównoważonych opakowań Eddie Fellows, dyrektor generalny Smurfit Kappa UK and Ireland, powiedział: Opakowanie jest widocznym i namacalnym sygnałem zaangażowania marki w zrównoważony rozwój. Raport podkreśla, że zrównoważone opakowanie staje się coraz bardziej istotnym czynnikiem decyzyjnym dla konsumentów kupujących modę oraz wskaźnikiem zrównoważonego statusu marki. Podkreśla również znaczenie zrozumienia przez przedsiębiorstwa możliwości, jakie niesie ze sobą przejście na zrównoważone opakowania, konsekwencji braku działania dla reputacji oraz roli, jaką zrównoważone opakowania mogą odegrać w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju."
Częstym nieporozumieniem wśród detalistów jest wiązanie procesu przechodzenia na bardziej ekologiczny łańcuch dostaw z koniecznością ponoszenia znaczących inwestycji. Współpracujemy blisko z naszymi konsumentami, by pomóc im w zrozumieniu długoterminowych korzyści optymalizacji i „zazielenienia” ich łańcuchów dostaw opakowań – dodaje.
W raporcie podkreślono również szanse budowania zaufania konsumentów przez marki i firmy. Konsumenci chcą być bardziej ekologiczni. Często zdarza się, że nie wiedzą, które marki angażują się w zrównoważone praktyki. W badaniu podkreślono, że ponad 2/3 (69%) konsumentów przyznało, że nie zawsze ufa markom i sprzedawcom detalicznym twierdzącym, że działają zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju; tylko 36% uważa, że działania marek i sprzedawców są pod tym względem wystarczające.
Jednak dokonywanie wyłącznie zrównoważonych wyborów jest często wyzwaniem również dla konsumentów. Klienci sklepów prowadzą intensywne życie i często mają sprzeczne priorytety. Cena może pozostać barierą przy zakupach odzieży: 76% konsumentów stwierdziło, że kupowałoby bardziej ekologiczną odzież, gdyby była ona bardziej przystępna cenowo. W połączeniu z wynikami badań, według których połowa konsumentów zapłaciłaby więcej za opakowanie i dostawę zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, konsumenci coraz częściej uwzględniają zasady zrównoważonego rozwoju w swoich decyzjach zakupowych.
Z badania Drapers wynika, że zdaniem ankietowanych na czele działań zmierzających do poprawy ekologiczności branży modowej powinni stać sprzedawcy (43%), przed władzami państwowymi (27%) oraz samymi konsumentami (12%). Mimo to tylko 27% badanych uważa, że rzeczywiście sieci sprzedaży dominują w tym zakresie.
Tony Smurfit, dyrektor generalny Grupy Smurfit Kappa, powiedział: Zrównoważony rozwój jest jednym z wyzwań naszych czasów. Opakowania dają markom i sprzedawcom możliwość zademonstrowania swego zrównoważenia, a wraz z ciągłym rozwojem handlu elektronicznego dopasowane do potrzeb, zrównoważone opakowania stają się jeszcze bardziej integralną częścią doświadczenia marki. Stale współpracujemy z rosnącą liczbą naszych klientów, którzy odpowiadają na wzrost popytu na zrównoważone opakowania i w miarę jak firmy starają się wypełniać, a nawet przyspieszać, realizację swych zobowiązań zapewnienia lepszej planety dla wszystkich.
Opracowano na podstawie informacji firmy Smurfit Kappa