Konsumenci wybierają papier i tekturę
1 Jan 1970 12:12

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dwa główne badania dotyczące sektora opakowań doprowadziły do ​​podobnych wniosków: przyszłość opakowań w odniesieniu do marek i konsumentów jest ściśle związana z recyklingiem i zrównoważonym rozwojem.

W styczniu tego roku firma Smurfit Kappa wspólnie z „Financial Times” przeprowadziła badanie na temat stosunku do opakowań. Ankietę przeprowadzono na próbie 1500 konsumentów i 200 liderów biznesu. W raporcie „Zrównoważony rozwój kształtuje krajobraz biznesowy” stwierdzono, że dla 72% firm zrównoważony rozwój stał się trwałym trendem, a 83% przedsiębiorstw uważa, że ​​jest to tendencja, którą warto i należy wykorzystywać w biznesie.

Według ankietowanych zrównoważony rozwój ma zasadnicze znaczenie zarówno dla sektora badań i rozwoju (27%), jak i dla rozwoju nowych produktów (33%). Zdaniem 63% badanych jest to inwestycja długoterminowa, której nie należy uważać za koszt prowadzonej działalności. Jednak przedstawiciele firm przyznają, że znaczenie wyżej wymienionych pojęć nie zawsze jest jasne. Według raportu 42% firm ma trudności z precyzyjnym zdefiniowaniem  terminu „zrównoważony rozwój”, a 41% ma problemy ze znalezieniem trwałych rozwiązań gwarantujących działanie, które byłoby z nim zgodne.

Istnieją dowody, że konsumenci chcą kupować z myślą o zrównoważonym rozwoju; 42% twierdzi, że często nabywa produkt, ponieważ jest zapakowany w opakowanie wielokrotnego użytku, a kolejne 13% zapewnia, że zrobiło to więcej niż jeden raz.

Te same główne trendy można zidentyfikować w drugim raporcie dotyczącym europejskich preferencji związanych z opakowaniami, przygotowanym przez agencję Two Sides. W tym badaniu odpowiedzi udzieliło 1000 konsumentów z Wielkiej Brytanii oraz 5900 z dziewięciu innych krajów europejskich. Pytania dotyczyły stosunku ankietowanych do opakowań.

Respondenci stwierdzili, że opakowania papierowe i tekturowe wprost kojarzą się z recyklingiem; aż 62% oceniło, że są wręcz „lepsze dla środowiska”. Dwie trzecie ankietowanych chce, aby produkty zamówione online były dostarczane w opakowaniach opartych na materiałach innych niż tworzywa sztuczne, a 73% oczekuje, że opakowanie będzie idealnie dopasowane rozmiarem do formatu wysyłanego produktu.

Poproszono konsumentów o porównanie papieru i tektury, szkła, metalu i plastiku jako materiałów opakowaniowych. W prawie każdej kategorii papier i tektura wskazywane były jako najlepsze: pod względem recyklingu, mniejszej masy, kosztów, właściwości lepszych dla środowiska, łatwości przechowywania, wygody, przekazywania informacji o produkcie oraz bezpieczeństwa i łatwości użytkowania.

Szkło uznano za najlepszy materiał wielokrotnego użytku – najlepszy zarówno do ochrony, jak i prezentowania wizerunku marki, wyglądu oraz stylu. Natomiast metal wskazano jako najmocniejszy materiał opakowaniowy. Plastik nie znalazł się na pierwszym miejscu w żadnej z badanych kategorii.

Nic dziwnego, że 70% konsumentów zgodziło się ze stwierdzeniem: „aktywnie podejmuję kroki w celu ograniczenia korzystania z opakowań z tworzyw sztucznych”, aż 46% badanych zadeklarowało, że kupuje więcej w supermarketach, które usuwają plastik z opakowań. W Wielkiej Brytanii sieć Waitrose zajęła pierwsze miejsce przed Sainsburys, na następnych miejscach uplasowały się Tesco i Morrisons. Żadna z sieci nie uzyskała jednak więcej niż 3,5 z możliwych 5 punktów ogółem.

Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides, agencji, która prowadzi regularne badania konsumenckie i ankiety na całym świecie, podsumował: „Nasze badanie pokazuje, że konsumenci w całej Europie doceniają zalety opakowań papierowych i ich pozytywny wpływ na środowisko ”.

Na podstawie Print Business opracowała BZ