Korekta popytu na etykiety i materiały etykietowe
1 Jan 1970 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak informuje stowarzyszenie FINAT, w IV kwartale 2022 r. gwałtownie spadł popyt na etykiety i materiały etykietowe. Zdaniem organizacji powodem była wyprzedaż zgromadzonych zapasów, jaką zaobserwowano pod koniec trudnego 2022 r. W całym ubiegłym roku popyt na samoprzylepne materiały etykietowe w Europie spadł o 4,7% w porównaniu z 2021 r.

Zdaniem stowarzyszenia FINAT, zrzeszającego światowych producentów etykiet samoprzylepnych oraz związanych z nimi produktów i usług, w czwartym kwartale ub.r. popyt na materiały etykietowe w Europie gwałtownie spadł po słabej pierwszej połowie roku, spowodowanej niedoborami papieru w Finlandii związanymi ze strajkami. W całym roku popyt na samoprzylepne materiały etykietowe w Europie spadł o 4,7% w porównaniu z 2021 r.

Rekordowy spadek efektem korekty

W porównaniu z IV kwartałem 2021 r. europejskie zużycie papierowych i foliowych materiałów etykietowych w rolkach spadło o co najmniej 24%, co stanowi największy spadek r/r w ciągu jednego kwartału od czasu, gdy FINAT zlecił gromadzenie kwartalnych statystyk, czyli od 2003 r.

Spadek popytu jest korektą zmian rynkowych z poprzednich trzech kwartałów, które rozpoczęły się długotrwałym strajkiem w zakładach producentów papieru w Finlandii w okresie do Wielkanocy. W konsekwencji pojawiły się dotkliwe niedobory papieru i wydłużające się terminy realizacji. W trzecim kwartale magazyny przetwórców etykiet ponownie zapełniły się i pojawiła się ogólna niepewność gospodarcza spowodowana rosyjską inwazją na Ukrainę. Rosły koszty energii i surowców oraz stopy procentowe, a analitycy wskazywali na zbliżającą się recesję. W rezultacie przetwórcy podjęli decyzję o wyczerpaniu zapasów pod koniec roku i przesunięciu zakupu nowych materiałów etykietowych.

Pozytywne nastroje pomimo widma recesji

Zgodnie z najnowszym raportem FINAT RADAR opublikowanym w grudniu ub.r., którego wyniki oparto na ankiecie przeprowadzonej w listopadzie wśród 60 właścicieli marek, pomimo oczekiwań związanych z recesją podstawowe czynniki fundamentalne dla europejskiego przemysłu etykietowego do niedawna pozostawały pozytywne. Z badania wynika, że w tym czasie prawie 85% respondentów spodziewało się, że ich zamówienia na etykiety wzrosną lub przynajmniej pozostaną na tym samym poziomie. Biorąc pod uwagę umiarkowane ogólne prognozy gospodarcze dla Europy, które pojawiły się w ostatnim czasie, nadchodzące miesiące pokażą, czy te oczekiwania były uzasadnione.

FINAT, który zrzesza 550 członków w ponad 50 krajach na całym świecie, oferuje producentom etykiet i opakowań oraz wszystkim dostawcom dla przemysłu wsparcie w zakresie wymiany informacji i budowaniu międzynarodowych kontaktów.

Opracowano na podstawie informacji FINAT