Koronawirus otwiera oczy konsumentów na zagrożenia środowiska
1 Jan 1970 12:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Od czasu pandemii koronawirusa i korzystnych efektów, jakie globalny lockdown odcisnął na naturalnym środowisku, tysiące Brytyjczyków zmieniło swoje postępowanie na skutek rosnących obaw o zmiany klimatu – wynika z nowych badań przeprowadzonych przez Perspectus Global na zlecenie organizacji Pro Carton – europejskiego stowarzyszenia producentów kartonu i tektury. W praktyce ponad połowa (53%) ankietowanych brytyjskich konsumentów przyznaje się do większej troski o środowisko od czasu wybuchu pandemii.

Badanie zostało przeprowadzone wśród 7.051 mieszkańców Austrii, krajów Beneluksu, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Turcji, Włoch i Wysp Brytyjskich rok po wykryciu pierwszych przypadków koronawirusa w chińskim Wuhan. Spośród 1.023 brytyjskich dorosłych, którzy wzięli udział w ankiecie, 61% przyznało, że oddają do recyklingu więcej odpadów niż w poprzednich latach. Dodatkowo niespełna połowa (43%) konsumentów podjęło działania zmierzające do ograniczenia zużycia wody.

Konsumenci mają świadomość, że wpływ na środowisko naturalne mają również opakowania, dlatego wielu z nich od początku pandemii zmieniło sposób robienia zakupów. Ponad połowa konsumentów w Wielkiej Brytanii (54%) stwierdziła, że wpływ opakowania na środowisko oddziałuje na ich decyzje zakupowe; przeciwne zdanie wyraziło 18%.

Po wybuchu pandemii 35% konsumentów przyznaje się do częstszego kupowania produktów, które są pakowane w opakowania przyjazne dla środowiska. W praktyce większość (75%) twierdzi, że zdecydowaliby się na wybór opakowań z tektury/kartonu zamiast z plastiku. Ich zdaniem po zakończeniu pandemii jednym z największych wyzwań współczesnego świata będzie powstrzymanie zmian klimatu.

Winfried Muehling, dyrektor generalny Pro Carton, powiedział: To badanie zostało przeprowadzone w wyjątkowo interesującym momencie, gdy konsumenci jasno ujrzeli, jak korzystny efekt na środowisko może mieć globalny lockdown oraz ograniczenie ludzkiej aktywności. I choć to świetnie, że wracamy do normalności, te kwestie odciskają się i będą odciskać na zachowaniach ludzi i ich obawach o środowisko.

Badanie jasno pokazuje, że konsumenci szukają sposobów, by żyć w bardziej zrównoważony sposób, co dotyczy również ich decyzji zakupowych. Z tego powodu nie wątpię, że tektura stanie się najchętniej wybieranym materiałem opakowaniowym, bo jest odnawialna, nadaje się do recyklingu i biodegradacji oraz ma oczywiste zalety w dziele ochrony naszej planety dla przyszłych pokoleń.

Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Pro Carton