Koszty ograniczają podaż ekologicznych opakowań
1 Jan 1970 09:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmy UPM i Pentawards wskazują, że koszty stanowią przeszkodę przy projektowaniu zrównoważonych opakowań; sugerują również, że dla ich projektantów dużym wsparciem przy wybieraniu materiałów najbardziej korzystnych dla środowiska byłyby odpowiednie przewodniki branżowe.

Robert Taylor i Adam Ryan przygotowali ankietę, by odpowiedzieć na pytania o bariery ograniczające tempo wdrażania zrównoważonych opakowań

47% ankietowanych projektantów opakowań stwierdziło, że czuje się „bardzo komfortowo” pracując z briefami (dokumentami zawierającymi założenia projektowe) uwzględniającymi wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju. 43% przyznało, że wolałoby uzyskać więcej wskazówek lub informacji, aby poradzić sobie z takim oczekiwaniem. Dla 35% najbardziej korzystnym źródłem informacji byłyby przewodniki po materiałach, które pomogłoby im zaprojektować zrównoważone opakowania.

Chociaż wielu projektantów opakowań przyznaje się do inspiracji kwestiami zrównoważonego rozwoju, w praktyce to cena może być główną przeszkodą w ich realizacji. O ile 57% ankietowanych stwierdziło, że zawsze lub często ma wpływ na wybór użytych materiałów, to 17% nie ma go prawie nigdy, a 20% bardzo rzadko.

Wszyscy pragną być ekologiczni, dopóki nie zorientują się, że bycie ekologicznym jest na ogół droższe - powiedział jeden z respondentów, zaś inny podkreślił: Myślę, że końcowy etap produkcji – czyli wytwórcy – nie zawsze są w 100% gotowi na ten rodzaj zmian.

Według UPM może to być wskazówka, że niektórzy klienci nie całkiem zdają sobie sprawę z wartości odkrywania alternatywnych i bardziej zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Ogólnie rzecz biorąc, firma doszła do wniosku, że konieczna jest dalsza edukacja w zakresie włączania zrównoważonego rozwoju do projektowania opakowań; i że chociaż projektanci wydają się wysoko cenić zrównoważone projektowanie opakowań, klienci często wybierają tańsze materiały.
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju UPM i członek jury konkursu Pentawards, Robert Taylor, wystąpił niedawno na zamkniętym wydarzeniu Pentawards Meets, aby omówić wyniki i pomóc sprostać wyzwaniom stojącym przed projektantami.
W sytuacji, gdy zwrócono uwagę na koszty jako barierę dla przyjęcia zrównoważonego projektowania opakowań, ważne jest, aby poświęcić chwilę na zastanowienie się, jaki jest prawdziwy koszt ich braku - powiedział. Potrzebujemy holistycznego podejścia uwzględniającego potencjał tworzenia wartości na rynku, który rośnie dwukrotnie szybciej w przypadku zrównoważonych produktów.
Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy zaczynają działać nowe regulacje i „zielone” finansowanie, by wymienić tylko kilka przykładów takich jak podatki od emisji dwutlenku węgla, podatki od tworzyw sztucznych i opłaty z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR). Redukcja opakowań jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie ich negatywnego wpływu i kosztów. Zużywanie mniejszej ilości surowców, wody i energii oraz generowanie mniejszej ilości odpadów lub posiadanie bardziej efektywnych łańcuchów dostaw przynosi oszczędności i zmniejsza ślad środowiskowy.
Jako branża musimy zrozumieć prawdziwy koszt projektowania zrównoważonych opakowań i przyjąć innowacje, które pomogą nam osiągnąć ambitne cele środowiskowe. Każdego dnia na całym świecie stajemy w obliczu kolejnych kryzysów: klimatycznych, spadku bioróżnorodności i utraty wody, ale w sytuacji, gdy zaledwie 15% Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) jest na dobrej drodze do osiągnięcia poziomów docelowych do 2030 r., niepodejmowanie działań w kierunku poprawy zrównoważonych opakowań po prostu nie wchodzi w grę. Musimy działać szybciej.
Adam Ryan, szef Pentawards, dodał: Ankieta UPM dostarcza nam kilka naprawdę interesujących spostrzeżeń, nasza społeczność była otwarta na dzielenie się wyzwaniami, ulepszeniami i metodami pracy w zakresie zrównoważonego projektowania. Wspaniale jest widzieć, że marki i agencje są teraz tak chętne do dzielenia się spostrzeżeniami i wiedzą, co przynosi korzyści całej branży. Zrównoważony rozwój w projektowaniu stale się rozwija i jest niezwykle ważne, abyśmy jako Pentawards byli tego częścią.

Opracowano na podstawie informacji firmy UPM