W dzisiejszej szybko zmieniającej się, dynamicznej branży opakowań partnerstwo przetwórców i marek ma szczególne znaczenie. Dla wielu firm taka współpraca jest ważnym elementem ich strategii, ale niewiele przeniosło koncepcję partnerstwa na poziom, jaki występuje u kolumbijskiego przetwórcy opakowań giętkich Litoplas. Po dodaniu złożonego podejścia do fleksodruku z wykorzystaniem rozszerzonej gamy kolorów (ECG), który zdaniem Luisa Mory, dyrektora ds. klientów firmy, „można było pomyślnie wdrożyć dopiero dzięki płytom FLEXCEL NX Plates”, otrzymujemy nagradzaną strategię biznesową.
Główną działalnością zakładu w znajdującym się na północy mieście Barranquilla (drugi zakład zostanie otwarty w Gwatemali w 2023 roku) stanowi rozpoczęta w 1967 roku produkcja opakowań do żywności. Na stronie internetowej firmy Litoplas można przeczytać, że misją firmy jest „dostarczanie unikatowych rozwiązań poprzez projektowanie, rozwój i produkcję opakowań giętkich”, a wizją zostanie „preferowanym partnerem marek w łańcuchu wartości opakowań giętkich”.
Partnerstwo między firmą Litoplas i jej klientami było jedną z rzeczy, które zwróciły uwagę jury sponsorowanego przez Miraclon konkursu Global Flexo Innovation Awards, gdzie Litoplas zdobył nagrodę Silver Award w dwóch kategoriach: przeniesienie procesu z grawiury do fleksodruku oraz wydajność w procesie produkcyjnym druku. Jurorzy dostrzegli, że zgłoszenia firmy Litoplas - wszystkie będące przykładami druku ECG z wykorzystaniem płyt FLEXCEL NX Plates - „podkreślały to, co można osiągnąć dzięki bliskiej współpracy przetwórcy i marki”.
Tylko technologia FLEXCEL NX umożliwia druk ECG
Litoplas po raz pierwszy wprowadził druk ECG do swojej oferty w 2015 roku. Zobaczyliśmy rozwiązanie ECG na targach drupa i początkowo wyglądało to na magię z powodu oferowanej wydajności i możliwości – zarówno dla przetwórców, jak i marek – zwłaszcza w przypadku zapotrzebowania na krótsze czasy realizacji oraz wzrost liczby jednostek magazynowych. To także jednak zdawało się być utopią, ponieważ na pierwszy rzut oka brakowało najważniejszego, czyli statystycznej kontroli procesu. Każdy mógł kupić maszynę i zaopatrzyć się w farby, ale bez ścisłej kontroli procesu nie dałoby się wykorzystać zalet związanych z wydajnością. Dla nas był to kluczowy brak, który został uzupełniony dopiero w chwili pojawienia się technologii FLEXCEL NX.
W międzyczasie, w 2017 roku, Litoplas zainwestował we FLEXCEL NX System. Wspomina: Zrozumieliśmy, czego potrzebujemy, aby wykorzystać ECG, a punkt rastrowy o spłaszczonym wierzchołku wszystko zmienił. Plagą poprzedniej technologii były otwory i pustki, które dostarczały słabej jakości danych do kontroli procesu. Punkty rastrowe o spłaszczonym wierzchołku zapewniły precyzyjny, przewidywalny i spójny kolor. Bez tego doskonały druk ECG jest niemożliwy.
„Istnieją inne sposoby, dzięki którym płyty FLEXCEL NX Plates pozwoliły ECG pokazać swoje możliwości - mówi Luis. Możemy drukować żywsze kolory nie używając nadmiernej ilości farby, co potęguje efekt wizualny na półce w konkurencyjnej cenie. Do tego punkty rastrowe o spłaszczonym wierzchołku nie zużywają się, pozostają stabilne w czasie nakładu, dzięki czemu występuje mniej przerw w pracy maszyny w celu dokonania regulacji.
Głęboko zakorzenione partnerstwo
Stanowisko dyrektora ds. klientów, jakie zajmuje Luis Mora, potwierdza, jak bardzo integralną częścią firmy jest jej partnerstwo z klientami. Aby to zapewnić, Litoplas sformalizował koncepcję w dwóch modelach - „Modelu partnerskim” przeznaczonym do „budowania zaufania przez współpracę”, i „Modelu wartości opakowań”, który dąży do budowania wartości przez technologię.
Obydwa modele są wynikiem bardzo starannych przemyśleń i analiz, jak tłumaczy Luis Mora: Jesteśmy firmą bardzo zorientowaną na technologię i pomysł wykorzystania jej do tworzenia wartości jest dla nas bardzo ważny. Zdajemy sobie jednak sprawę, że przede wszystkim klienci powinni uwierzyć, że dostarczymy im taką technologię i wsparcie, jakie są dla nich odpowiednie. Wyjaśnia, jak „Model wartości opakowań” pozwala to osiągnąć. Ten model ma cztery „Poziomy” - od 1 do 4 - na których umieszczamy klientów w zależności od tego, które technologie w naszej ofercie najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Im wyższy poziom, tym większa liczba technologii, o jaką klient może poprosić.
Główną zaletą tego podejścia jest to, że: eliminuje ryzyko zbyt wygórowanych i niespełnionych obietnic, które potrafią zniszczyć zaufanie. Weźmy na przykład ECG: oferujemy go tylko klientom na Poziomie 3, ponieważ mają odpowiednie kompetencje techniczne.
Natomiast „Model partnerski” uzupełnia to podejście, zmieniając sposób, w jaki pracownicy Litoplas pracują z wewnętrznymi pracownikami klientów. Dzisiejsze firmy są zbyt skomplikowane, aby wystarczały bezpośrednie relacje, więc nasza struktura zachęca do ciągłej komunikacji między wszystkimi naszymi pracownikami, którzy zajmują się danym klientem oraz odpowiednim kontaktem po stronie klienta. W ten sposób każda rozmowa między dwiema firmami jest wysokiej jakości, co buduje zaufanie.
Upowszechnienie się ECG wymaga cierpliwości, ciężkiej pracy i zaufania
Podobnie jak w przypadku każdej gruntownie nowej technologii, przekonanie klientów do wdrożenia druku ECG wymaga cierpliwości, ciężkiej pracy i zaufania między przetwórcą i marką. Powód, dlaczego Litoplas oferuje ECG tylko klientom na Poziomie 3 staje się jasny, kiedy Luis opisuje negocjacje związane z planowaniem typowego przejścia z grawiury do fleksodruku. W pewnych przypadkach, aby pokazać zalety technologii FLEXCEL NX i ECG, klient musi nieco zmienić swój projekt. Na przykład zalecamy druk małych liter w jednym kolorze, aby uniknąć ewentualnej różnicy pasowania. Dużą zaletą do wykorzystania przez marki są także pastele możliwe dzięki płytom FLEXCEL NX Plates. Dojrzała rozmowa na ten temat nie odbywa się w czasie pierwszego spotkania. Ale jeśli rozmawiamy po zdobyciu zaufania klienta, to już zupełnie inna rozmowa.
Realizacja zwycięskiej pracy, opakowania Cordillera Dark Chocolate wykonanego dla firmy Compañía Nacional de Chocolates, to doskonały przykład strategii opartej na partnerstwie firmy Litoplas w działaniu i jej innowacyjnego podejścia do techniki sprzedaży. Zamówienie pojawiło się bezpośrednio po zorganizowanej przez Litoplas „Akademii opakowań”, mającej pokazać klientowi, na czym polega ECG - jak to ujął Luis - aby pokazać klientowi zalety i wady rozwiązania oraz i jak najlepiej odwzorować jego grafikę.
Poprosiliśmy zespół projektowy o naprawdę trudne zadanie i tak się stało. Chodziło o czekoladę premium, obecnie w opakowaniu kartonowym, które klient chciał zastąpić opakowaniem giętkim. Kolor czekolady na opakowaniu musiał idealnie odpowiadać kolorowi samego produktu, a ponieważ przez pewien czas oba opakowania miały leżeć na półkach obok siebie, ważne było, aby kolory na opakowaniu kartonowym i giętkim nie różniły się. Klient chciał również jak najszybciej wprowadzić produkt na rynek i wykonać stosunkowo małą ilość.
Litoplas spełnił wymagania pod każdym względem, używając koloru zielonego, pomarańczowego i fioletowego w ECG do wyrenderowania żywych, głębokich kolorów, jakie podobały się klientowi, precyzyjnie dopasowując kolor tła. Stosując bezkompromisowe podejście podczas pomiaru kolorów w celu uzyskania zgodności z kolorem czekolady, Litoplas nawet rozsmarował prawdziwą czekoladę na arkuszu białego papieru Pantone i zmierzył kolor za pomocą specjalnego urządzenia.
Ulepszanie konwencjonalnej technologii
Ponieważ Litoplas przygotowuje się do otwarcia zakładu w Gwatemali w przyszłym roku, druk ECG nadal będzie centralnym elementem oferty firmy - do tego stopnia, że jedną z trzech nowych maszyn będzie tam zbudowana na zamówienie maszyna Bobst w 100% przeznaczona do produkcji ECG. Jeśli chodzi o możliwą wielkość udziału produkcji ECG - mówi Luis - chcąc namówić klientów na ECG, musimy zbudować technologię ECG, która będzie lepsza od technologii konwencjonalnej. Naszym zdaniem właśnie to robimy.
Dodaje, że jak dotąd firma Miraclon zapewnia doskonałe wsparcie, i oczekuje, że podobnie będzie w przyszłości. Naprawdę doceniamy jej pomoc przy zwiększaniu możliwości druku i wydajności maszyny. Dzięki lokalnej pomocy technicznej w Kolumbii wszelkie problemy są szybko rozwiązywane – jedną z cech firmy Miraclon jest poparta wytrwałością zdolność adaptacyjna. Gdyby nie współpraca z firmą Miraclon, nie odnosilibyśmy takich sukcesów.
Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon