Firma Mondi, czołowy dostawca zrównoważonych opakowań i papieru, ogłosił wyniki swojego piątego rocznego raportu eCommerce, który zawiera szczegółowe informacje na temat ogólnych trendów, analiz i postaw klientów w zakresie eCommerce oraz tego, jak opakowanie wpływa na całe ich doświadczenie.
To coroczne badanie online zostało przeprowadzone w ostatnim kwartale 2023 roku i obejmuje opinie 6000 konsumentów. Badanie i wynikający z niego raport opierają się na chęci dostarczenia markom eCommerce kluczowych informacji na temat najlepszego zaspokajania potrzeb konsumentów. Najnowszy raport zawiera również wyniki dla poszczególnych krajów dla sześciu głównych rynków, w tym Czech, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Turcji.
Czuliśmy potrzebę podzielenia się czymś więcej niż tylko trendami dotyczącymi opakowań, aby rzucić światło na zwyczaje związane z wydatkami, częstotliwością zakupów, korzystania z handlu społecznościowego oraz zachowaniami związanymi z recyklingiem i ponownym użyciem - mówi Nedim Nisic, dyrektor eCommerce Grupy Mondi. Rezultatem jest skarbnica danych przydatnych dla każdej firmy eCommerce, nie tylko tych, które starają się zaspokoić potrzeby konsumentów w zakresie opakowań, ale także wpłynąć na całe doświadczenie zakupowe. Chcieliśmy również promować współpracę między branżą opakowań, platformami eCommerce i innymi kluczowymi interesariuszami, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów i wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Pojawiające się trendy i nowsze spostrzeżenia obejmują to, co dzieje się wokół handlu społecznościowego, recommerce i ruchów na rzecz zrównoważonego rozwoju w różnych pokoleniach. Ogólnie rzecz biorąc, raport analizuje cztery kluczowe obszary: zachowania konsumentów podczas zakupów online, postawy wobec opakowań i doświadczeń związanych z rozpakowywaniem, postrzeganie i zachowania związane z recyklingiem i ponownym użyciem oraz przyszłość opakowań w handlu elektronicznym.
Zachowanie w handlu społecznościowym napędza znaczną część zakupów
Prawie połowa (44%) konsumentów dokonała zakupu za pośrednictwem handlu społecznościowego w ciągu ostatnich 12 miesięcy, przy czym najczęściej miało to miejsce na Facebooku i Instagramie, podczas gdy TikTok uplasował się na poziomie 20%. Trend ten jest szczególnie silny wśród milenialsów i pokolenia Z, którzy wydają głównie na modę. Młodsza grupa wydała większość swoich pieniędzy na produkty modowe (około 60%) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w porównaniu do kosmetyków, pielęgnacji, sportu i rekreacji, technologii i artykułów gospodarstwa domowego, które łącznie mieszczą się w przedziale 30-40%.
Spadek ogólnej częstotliwości zakupów online i pokolenie X szukające najlepszych cen
Pomimo spadku częstotliwości zakupów z powodu ograniczeń ekonomicznych, 38% konsumentów utrzymuje swoje nawyki zakupowe online, kierując się poszukiwaniem lepszych cen i wartości. Częstotliwość zakupów online nieco spadła w 2023 roku. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że kupujący nadal wracają do tradycyjnych sklepów, ponieważ zachowania zakupowe powróciły do normy sprzed pandemii, a także być może kupujący ograniczają wydatki online, ponieważ musieli poradzić sobie ze wzrostem kosztów życia. Nadal jednak regularnie robią zakupy online, a jedna czwarta robi to co najmniej raz w tygodniu. Oszczędność czasu i udogodnienia związane z dostawą do domu są szczególnie atrakcyjne dla wszystkich badanych grup, a pokolenie X jest znane z tego, że jest najbardziej świadome kosztów w porównaniu z innymi pokoleniami.
Nisic dodał: To badanie wskazuje, że handel społecznościowy staje się coraz bardziej popularny, a moda jest wyraźnie motorem wzrostu. Widzimy, że sprzedawcy internetowi koncentrują się w dużej mierze na cyfrowych doświadczeniach zakupowych, a płynne korzystanie z kanałów mediów społecznościowych jest koniecznością w przyszłości.
Jakość opakowania i możliwość recyklingu są istotnymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji o zakupie; kto ponosi koszty zwrotów?
Klienci priorytetowo traktują jakość opakowań i ich przyjazność dla środowiska, przy czym 88% z nich ceni sobie opakowania ochronne, a znaczna część uważa, że możliwość ich recyklingu jako ważną. Istnieją różnice regionalne, tureccy konsumenci wykazują duże zapotrzebowanie na opakowania, które mogą być ponownie zamknięte (zaklejone). Rozwój recommerce wskazuje na preferencje konsumentów w zakresie opakowań wielokrotnego użytku, co oznacza, że sprzedawcy detaliczni eCommerce muszą wziąć pod uwagę zachowania po zakupie i dostosować się do wymagań zrównoważonego rozwoju w gospodarce o obiegu zamkniętym. Tradycyjnie zwroty były bezpłatne, ponieważ zachęcało to do zakupów. Wraz z rosnącymi kosztami i związanymi z nimi kwestiami zrównoważonego rozwoju, 39% respondentów ankiety twierdzi, że nie chce płacić za zwroty, przy czym milenialsi i pokolenie Z najbardziej akceptują ponoszenie tych kosztów.
Prawie połowa nie dokona ponownego zakupu danej marki, jeśli opakowanie nie spełnia oczekiwań.
Nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że są to pokolenia, które dorastały z pojęciem unboxingu, niż po prostu otwierania paczek, to millenialsi i generacja Z ponownie najwyżej oceniają znaczenie opakowania dla doświadczenia związanego z rozpakowywaniem - dwie trzecie (66%) generacji Z i 65% millenialsów ocenia je jako ważne lub bardzo ważne, w porównaniu do zaledwie 46% boomersów. Negatywne doświadczenia związane z rozpakowywaniem, z nadmiernym opakowaniem jako najczęściej wymienianym zarzutem, pokazują, że prawie połowa (47%) twierdzi, że może to zniechęcić ich do ponownego zakupu. Dla porównania, 45% twierdzi, że nie kupiłoby ponownie od marki, której opakowanie jest trudne do recyklingu.
Ogólnie rzecz biorąc, duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój i przyjazne dla środowiska opakowania bez uszczerbku dla jakości papieru, możliwości ochrony lub ogólnego doświadczenia związanego z rozpakowywaniem. Raport sugeruje, że prawie 60% konsumentów oczekuje w najbliższej przyszłości opakowań kompostowalnych lub nadających się do recyklingu.
Kliknij TUTAJ, aby pobrać pełny raport z bardziej szczegółowymi wynikami i analizami.
Opracowano na podstawie informacji firmy Mondi