“Najlżejsza na świecie” szklana butelka whisky
1 Jan 1970 13:36

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Należąca do Diageo marka Johnnie Walker zaprezentowała limitowaną edycję butelki Blue Label Ultra, która uchodzi za najlżejszą szklaną butelkę szkockiej whisky o pojemności 70 ml, jaką dotychczas wyprodukowano na świecie.

Nowa butelka - ważąca 180 g bez zamknięcia - została opracowana dzięki modelowi „test-and-learn” (testuj i ucz się), w ramach którego marka whisky współpracowała z zewnętrznymi producentami szkła nad opracowaniem metod projektowania, produkcji i transportu butelki. Wszystko wskazuje na to, że unikatowa butelka została ręcznie dmuchana i ukształtowana, a kształt łezki jest pierwszym przypadkiem odejścia przez Johnny Walker od charakterystycznego kwadratowego kształtu butelki.

W ramach planu działań Diageo Spirit of Progress, Johnnie Walker dąży do zmniejszenia ciężaru szkła używanego w swoich opakowaniach, przy okazji dążąc do ograniczenia poziomów emisji CO2 podczas procesów pakowania. Powołując się na badania przeprowadzone przez British Glass firma podkreśla, że „przy zachowaniu wszystkich innych czynników bez zmian każdy odjęty gram szkła oznacza ponad pół grama mniej emisji dwutlenku węgla podczas produkcji”.

Diageo przyznaje, że nie dysponuje jeszcze technologią, dzięki której możliwe byłoby wprowadzenie na rynek butelek o tak niskim ciężarze na masową skalę; jednak właściciel patentu na rynku brytyjskim, marka Johnny Walker, będzie oferowała nieodpłatny dostęp do licencji wszystkim zainteresowanym stronom, licząc na zachęcenie do dalszych prac nad podobnymi rozwiązaniami. Według informacji Diageo powstanie 888 butelek o nowym wzornictwie, a ograniczona liczba zostanie wprowadzona w 2025 r. do sprzedaży na wybranych rynkach na całym świecie, w cenie detalicznej 1000 funtów brytyjskich.

Jeremy Lindley, globalny dyrektor ds. projektowania w Diageo, skomentował: Johnnie Walker Blue Label Ultra narodził się w trakcie burzy mózgów, podczas której zastanawialiśmy się nad przyszłością luksusu. Ponieważ inne kategorie zmierzają w kierunku ograniczania ciężaru – przykładem mogą być okulary i wyczynowe kolarstwo - zastanawialiśmy się, czy luksusowe alkohole mogą pójść w ich ślady.

Wyzwania techniczne związane ze zmniejszaniem masy doprowadziły nas do uwzględnienia różnych specyfikacji projektowych i produkcyjnych, których nie mogliśmy przewidzieć na początku naszej podróży; od kształtu łezki po dodanie ochronnego koszyka, by zachować okrągłą podstawę, po ręczne wykonanie i napełnianie każdej pojedynczej butelki w celu ograniczenia uszkodzeń podczas produkcji. Mamy nadzieję, że nasze odkrycia odcisną pozytywny wpływ na całej branży i pomogą odkryć nowe możliwości w zakresie lżejszych opakowań o niższej emisji dwutlenku węgla.

Opracowano na podstawie informacji firmy Diageo