Napoje Pepsi oraz Mirinda w butelkach ze 100-proc. rPET
1 Jan 1970 14:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pierwsze partie napojów Pepsi oraz Mirinda rozlewane do butelek wykonanych w 100% z przetworzonego plastiku (rPET) opuszczają polskie zakłady produkcyjne PepsiCo w Michrowie i Żninie. Napoje w nowych opakowaniach będą pojawiać się sukcesywnie na sklepowych półkach jeszcze w grudniu 2021 r. Tym samym Pepsi staje się pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych na polskim rynku dostępną w plastikowych butelkach pochodzących wyłącznie z recyklingu. W ten sposób firma przyczynia się do realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego, w której surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie. To kolejny ważny krok do realizacji wizji świata PepsiCo, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem, a jednocześnie spełnienie przez firmę złożonego pod koniec 2020 roku zobowiązania.

Zmiana rodzaju opakowań wpisuje się w strategię PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive), która zakłada kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Pod koniec 2020 roku PepsiCo złożyło w Polsce deklarację dotyczącą dalszych inwestycji w zmianę procesu produkcyjnego i wdrożenie do produkcji butelek powstałych z przetworzonego plastiku (rPET). Od grudnia br. w butelkach w 100% z recyklingu produkowane są wszystkie napoje Pepsi, Pepsi MAX oraz Mirinda, a wcześniej, od lipca 2020 roku, to opakowanie wprowadzono także dla marki Lipton Ice Tea.

Jesteśmy liderem pozytywnej środowiskowo zmiany w branży spożywczej. Rozpoczęliśmy transformację w lipcu 2020 roku od opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea, przyczyniając się do realizacji modelu obiegu zamkniętego, w którym zużyte opakowania trafiają do ponownego wykorzystania – powiedział Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska. Pod koniec ubiegłego roku złożyliśmy kolejną istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na rzecz środowiska poprzez produkcję butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, z plastiku w całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania z dumą możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100% produkowane z rPET – dodał Michał Jaszczyk.

Nowa butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany w granulat, a ten we włókno poliestrowe, z którego można wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania napojów. W ten sposób można skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom emisji CO2. PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100% wykonanych z rPET obniży emisję gazów cieplarnianych w Europie nawet o ok. 40% w przeliczeniu na jedną butelkę.

Jako jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie PepsiCo stale podejmuje działania na rzecz budowy bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w którym opakowania przetwarzane są w obiegu zamkniętym. W październiku tego roku PepsiCo wspólnie z firmą Nestlé Polska zinaugurowało projekt ReFlex – pierwsze w Polsce przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych, takich jak np. chipsy. Istotą przedsięwzięcia jest zwiększenie poziomu recyklingu tych odpadów w naszym kraju.

Kluczem do powodzenia w zakresie budowy obiegu zamkniętego jest współpraca z wieloma uczestnikami rynku – dzięki niej specjaliści tworzą nowe opakowania, które nadają się do ponownego przetworzenia, producenci dążą do redukowania liczby wytwarzanych opakowań, a konsumenci są zachęcani do segregowania odpadów. I to właśnie oni stanowią istotny element procesu zmiany, podejmując przemyślane decyzje zakupowe oraz świadome działania na rzecz recyklingu.

Nasze działania wpisują się w nową rzeczywistość biznesową, w której konsumenci coraz częściej interesują się przyszłością planety i jej mieszkańców. Większość z nich wskazuje, że nie ma już czasu na dalsze dyskusje i należy zacząć działać. Jako PepsiCo mamy świadomość naszej odpowiedzialności za zrównoważony system żywnościowy, dlatego zależy nam, aby mieć jeszcze większy pozytywny wpływ na środowisko. Z tego właśnie powodu kładziemy nacisk na poszukiwanie rozwiązań eliminujących kluczowe czynniki emisji gazów cieplarnianych – dodał Michał Jaszczyk.

W ramach zobowiązania PepsiCo przyjętego w tym roku firma dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej do roku 2040, czyli o dekadę wcześniej niż zakładają zapisy porozumienia paryskiego. PepsiCo zobowiązało się ponadto do przyspieszenia wysiłków na rzecz realizacji naukowo potwierdzonego celu klimatycznego, dążąc do redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu o ponad 40% w ujęciu bezwzględnym do roku 2030.

Polska znajduje się wśród 11 krajów europejskich, które przeszły lub w najbliższym czasie przejdą na produkcję napojów Pepsi w butelkach wykonanych w 100% z przetworzonego plastiku. Pozostałe rynki to Hiszpania i Niemcy, gdzie już doszło do wdrożenia nowych opakowań, a także Grecja i Rumunia, gdzie do zmiany dojdzie przed końcem 2021 roku. Do transformacji opakowaniowej w 2022 roku dołączą Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Irlandia oraz Luksemburg.

Opracowano na podstawie informacji PepsiCo