Nowe inteligentne opakowanie walczy z marnotrawstwem żywności
1 Jan 1970 14:38

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firmy SGK Anthem, Vrijdag Premium Printing, Generous Minds, Neurensics, Kurz oraz Merck połączyły siły i utworzyły grupę o nazwie „Packadore Collective”. Jej celem jest zaprojektowanie i wdrożenie wszechstronnego i inteligentnego opakowania, które pozwoli zmienić zwyczaje konsumentów przyczyniające się do marnowania żywności.

Jak przekonują członkowie grupy, aż 8-10% wszystkich gazów cieplarnianych emitowanych przez człowieka powstaje wskutek marnowania żywności, zaś około 1/3 produktów spożywczych wytwarzanych na globalną skalę zostaje nie skonsumowana, lecz zmarnowana.

Innowacyjny projekt koncepcyjny „DeXel” wykorzystuje połączone w sieć technologie w celu przekształcenia obecnie używanych butelek i słoików w inteligentne opakowania, które pozwalają na zmniejszenie ilości odpadów spożywczych. Po podłączeniu zegara wyposażonego w magnes do metalowych pokrywek opakowań urządzenie – wykorzystujące technologię czujników ruchu oraz system oświetlenia LED – pomaga konsumentom ograniczyć skalę marnowania żywności.

Przed otwarciem butelki lub słoika użytkownik skanuje smartfonem kod QR umieszczony na pojemniku, następnie wpisuje do stosownej aplikacji kolor na wyświetlaczu oraz datę przydatności do spożycia. To uruchamia zegar DeXel, który następnie śledzi i informuje o terminie świeżości produktu.

Przykładowo jeśli cały krzyżyk na wyświetlaczu jest podświetlony na zielono, produkt jest bezpieczny do spożycia. Jeśli krzyżyk ma tylko jedno zielone ramię, należy go skonsumować jeszcze tego samego dnia. Czerwone światło LED wskazuje, że produkt nie jest już bezpieczny do zjedzenia i należy go wyrzucić.

Aplikacja DeXel jest sponsorowana przez marki partnerskie, które mogą współpracować z konsumentami, przekazując im wskazówki dotyczące konserwacji żywności w celu zmniejszenia ilości odpadów spożywczych. Dane udostępniane przez konsumentów i przechowywane przez DeXel mogą być następnie wykorzystywane w celu dostarczenia markom unikalnych informacji na temat wykorzystania ich produktów.

Na podstawie informacji Packadore Collective opracował TK