Nowy kurs Heidelberga po ubiegłorocznym sukcesie finansowym
1 Jan 1970 09:25

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) z nadwyżką zrealizowała swoje cele w trudnym roku finansowym 2022/2023. Spółka technologiczna zanotowała sprzedaż na poziomie 2,435 mld euro w porównaniu z 2,183 mld euro w poprzednim roku, co stanowi wzrost o około 12%. Skorygowany wynik operacyjny wzrósł z 5,1% do 7,2%. Wolne przepływy pieniężne także były „na plusie” i wyniosły 72 mln euro, ale na wynik ten wpłynęły efekty jednorazowe. Osiągnęliśmy dobry wynik w trudnym środowisku w zakończonym właśnie roku finansowym - mówi dyrektor generalny Heidelberga dr Ludwin Monz. W obliczu dalszego wzrostu kosztów i niskiego poziomu rentowności Heidelberg uruchamia program generowania wartości - dodaje. Celem jest dalsze zwiększenie siły finansowej firmy i zintensyfikowanie inwestycji w obszarach wzrostu.

Nowa strategia biznesowa położy podwaliny pod przyszłe inwestycje. Dzięki swojej dwutorowej strategii Heidelberg realizuje dwa kluczowe kierunki strategiczne. Po pierwsze, firma zamierza wzmocnić swoją obecność na rynku poligraficznym - zwłaszcza opakowań i druku cyfrowego - wykraczając poza działalność w obszarze arkuszowych maszyn offsetowych. Po drugie, podobnie jak w przypadku działalności związanej z wallboxami (stacjami ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych), Heidelberg będzie wkraczał na nowe rynki spoza swojej dotychczasowej podstawowej działalności.

Potencjał wzrostu - dążenie do wyższych wolnych przepływów pieniężnych

Aby rozwijać innowacje, a w szczególności osiągać związany z nimi wzrost, Heidelberg potrzebuje niezbędnych zasobów - czy to w celu dalszego wzmocnienia swojego portfolio produktów w rozwijającym się sektorze opakowań, czy też w celu sfinansowania budżetu rozwojowego na udaną ekspansję druku cyfrowego. Mając to na uwadze firma chce znacznie zwiększyć swoje wolne przepływy pieniężne w perspektywie średnioterminowej. Będziemy zapewniać i redystrybuować zasoby przeznaczone na rozwój na drodze naszych własnych działań, tak by z powodzeniem realizować własną strategię wzrostu - wyjaśnia Tania von der Goltz, dyrektor finansowa w firmie Heidelberg. Dotyczy to w szczególności otoczenia rynkowego, które pozostaje wyzwaniem i kształtuje perspektywy na rok 2024.

Dobry rok finansowy w trudnych warunkach gospodarczych

Dzięki udanemu ostatniemu kwartałowi sprzedaż w roku obrotowym 2022/2023 była nieco wyższa niż prognozowany poziom 2,3 mld euro i wyniosła około 2,435 mld euro (w poprzednim roku: 2,183 mld euro). Szczególny wkład w ten wynik miał silny wzrost w segmencie Rozwiązań Opakowaniowych (Packaging Solutions). Portfel zamówień na dzień 31 marca 2023 r. utrzymał się na wysokim poziomie około 848 mln euro (w poprzednim roku 901 mln euro).

Korekty cen i dodatni rozwój sprzedaży miały szczególny wpływ na EBITDA. Rentowność EBITDA w wysokości 8,6% przekroczyła zakładany na co najmniej 8% poziom. Po skorygowaniu o zyski ze sprzedaży aktywów trwałych marża EBITDA wyniosła 7,2% (w poprzednim roku: 5,1%). Ze względu na wyższy bezwzględny poziom EBITDA oraz wyniki finansowe i podatkowe, które skorzystały z jednorazowych ulg, wynik netto po opodatkowaniu wyniósł 91 mln euro, był zatem znacznie lepszy lepszy niż przewidywana niewielka poprawa w stosunku do poprzedniego roku (33 mln euro). Przekroczył on również oczekiwania rynku, które już w trakcie roku finansowego wykraczały poza pierwotne prognozy.

Wolne przepływy pieniężne dzięki efektom jednorazowym

Wolne przepływy pieniężne wyniosły 72 mln euro i były niższe niż w poprzednim roku (88 mln euro). Podobnie jak w poprzednich latach przepływy pieniężne skorzystały na efektach jednorazowych, takich jak sprzedaż gruntów. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej podniosły się dzięki poprawie wyników, ale negatywnie wpłynął na nie związany z wolumenem wzrost zapasów. Pozycja finansowa netto (środki pieniężne minus zobowiązania finansowe) poprawiła się do poziomu 51 mln euro na koniec okresu sprawozdawczego (w poprzednim roku: 11 mln euro). Heidelberg poczynił również postępy w zakresie wskaźnika kapitału własnego, który wzrósł do około 23% (w poprzednim roku: 11%) na koniec roku obrotowego. Oprócz wyższej aktuarialnej stopy procentowej dla emerytur w Niemczech i planowanej aktualizacji wyceny gruntów, wynika to przede wszystkim z dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu.

Zwiększone inwestycje w rozwijające się rynki opakowań i druku cyfrowego

Ze względu na rosnący globalny popyt na towary pakowane druk opakowań i etykiet notuje wyjątkowe wzrosty, co czyni go ważnym segmentem dla Heidelberga. Segment rozwiązań opakowaniowych stanowi już około połowy sprzedaży firmy. Udział ten stopniowo wzrastał w ostatnich latach, do czego przyczyniły się również innowacje. Nowa generacja offsetowych maszyn arkuszowych Speedmaster XL 106 umożliwia – zwłaszcza producentom pudełek składanych – zwiększenie produkcji netto nawet o 10%. System fleksograficznego druku rolowego Boardmaster, będący całkowicie nowym rozwiązaniem, w porównaniu z poprzednim modelem podwaja wydajność wrażliwego na koszty druku na pudełkach składanych. Heidelberg zamierza wykorzystać tę technologię do wspierania swojej strategii i rozwoju. Zgodnie z dwutorową strategią koncentruje się również na rozwoju druku cyfrowego - segmentu, który notuje największe zwyżki na rynku etykiet, w tempie ok. 6%. Firma chce wzmocnić swoją pozycję w tym segmencie dzięki Gallus One, pierwszemu w pełni cyfrowemu i wysoce zautomatyzowanemu systemowi drukowania etykiet.

Dzięki swoim rozwiązaniom służącym do ładowania samochodów elektrycznych Heidelberg z powodzeniem wzmacnia - za pośrednictwem swojej spółki zależnej Amperfied GmbH - swoją pozycję na rozwijającym się w Niemczech rynku transportu opartego na elektryczności. Pragnąc rozwinąć w przyszłości bazę swoich klientów firma kontynuuje ekspansję w innych krajach Europy. Firmowe portfolio Wallbox uzupełniono o rozwiązanie z funkcją solarną, dzięki której Heidelberg chce spieniężyć trend rosnącej liczby domowych instalacji fotowoltaicznych.

Przewidywania na przyszły rok w obliczu niepewnej globalnej sytuacji gospodarczej

Na rok finansowy 2023/2024 nadal będą wpływać wyjątkowo trudne warunki, takie jak rosnące koszty materiałów, energii i personelu. Heidelberg zamierza to zrekompensować poprzez podniesienie cen sprzedaży.
Rozważając szanse i zagrożenia - i zakładając, że światowa gospodarka uniknie większego od spodziewanego spowolnienia wzrostu i nie popadnie w recesję – firma spodziewa się sprzedaży w roku obrotowym 2023/2024 na poziomie z poprzedniego roku (czyli 2,435 mld euro). Na sytuację będzie miał również wpływ brak istotnych zmian w kluczowych dla działalności biznesowej spółki kursach wymiany walut.

Na wynikach spółki szczególnie negatywnie mogą odbić się rosnące koszty produkcji; wyższe niż w poprzednim roku - w którym skorzystano z korzystnych transakcji hedgingowych - będą zapewne również koszty energii. Aby to zrekompensować, Heidelberg zamierza nadal podnosić ceny swoich produktów. Oczekuje się zatem, że skorygowana marża EBITDA pozostanie na poziomie z poprzedniego roku (7,2%). Wyniki w segmentach Rozwiązania do Druku (Print Solutions) i Rozwiązania Opakowaniowe prawdopodobnie będą skorelowane z rynkowymi trendami, podczas gdy wkład w zysk segmentu Rozwiązań Technologicznych (Technology Solutions) być nieco wyższy niż w poprzednim roku.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg

Na zdjęciach (od góry): 1. CEO Heidelberga dr Ludwin Monz i dyrektorka ds. finansowych Tania von der Goltz odpowiadają za nową strategię firmy/ 2. Nowy, zaawansowany technologicznie system druku rolowego Boardmaster podwaja wydajność przemysłowej produkcji opakowań/ 3. Dzięki w pełni cyfrowej maszynie do druku etykiet Gallus One Heidelberg zamierza wzmocnić swoją pozycję na rozwijającym się rynku etykiet.