O wartości zrównoważonych opakowań
1 Jan 1970 14:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rośnie popyt na zrównoważone opakowania; elementy z tworzyw sztucznych sukcesywnie zastępuje się odnawialnymi surowcami ekologicznymi takimi jak tektura z włókien drzewnych, tektura wykonana z traw lub odpadów rolnych. Publiczna dyskusja poświęcona problemowi zanieczyszczenia środowiska plastikiem pokazuje, jak ważne są opakowania zrównoważone wykonane z odnawialnych, przyjaznych dla środowiska surowców takich jak karton i tektura. Dlaczego tak ważne są opakowania zrównoważone - analizuje Marcin Szumigaj, R&D Manager Grupy Akomex.

Plastikowe okienka i wkładki są wypierane przez zrównoważone rozwiązania, a w odniesieniu do całości opakowań zaczyna się stosować inne materiały. Coraz większy wpływ zyskuje odpowiedzialny proces produkcji: efektywna energetycznie i ekologiczna produkcja, unikanie - względnie redukcja i kompensacja - emisji CO2, odpowiedzialne postępowanie z pracownikami i surowcami oraz (certyfikowane) zarządzanie zrównoważonym rozwojem są już standardem. Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju opakowania muszą być wielokrotnego użycia, nadające się do recyclingu albo do kompostowania (wskazane jest kompostowanie przydomowe). Ze względu na globalną sytuację trend ten jednak zwolnił i obecnie najważniejsze jest zabezpieczenie produkcji w standardowe rozwiązania. Sytuacja globalna przyspieszyła transformację materiałową w kierunku zminimalizowania użycia surowców kopalnych na rzecz materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych. Wspominana transformacja wspierana jest również przez prawodawstwo; przykładowo Francja od 1 stycznia tego roku ustawowo - w wewnętrznych przepisach - zobowiązała do stosowania opakowań celulozowych do pakowania owoców i warzyw.

Ograniczenia rynkowe w dostępie do materiałów ropopochodnych wymuszają nieszablonowe podejście do zmian i rozwoju opakowań, gdzie kluczową rolę stanowią wspomniane cechy jak recycling (np. użycie materiałów o największym wskaźniku recyclingu, jak papier). Należy jednak mieć na uwadze, że papier nie jest remedium na wszystko, ponieważ nie da się w 100% zastąpić tworzyw materiałami wyłącznie celulozowymi ze względu na właściwości barierowe. Dlatego ważne jest wypracowanie kompromisu pomiędzy zużyciem materiałów, tak aby wypracować rozwiązanie zabezpieczające pakowany produkt w sposób adekwatny do pakowanego produktu.

„Im większe, tym lepsze" – takie podejście jest już passé. Dziś rządzi hasło „tak mało, jak tylko możliwe". Jeżeli chodzi o rozwiązania w zakresie opakowań, coraz większe znaczenie ma redukcja objętości transportowej. Nieszablonowe konstrukcje opakowań redukują ilość zużytego materiału. Tam, gdzie nie można lub nie wolno całkowicie zrezygnować z opakowań, liczą się rozwiązania, które przekonają do siebie klienta swoją prostotą.

Jest to szczególnie ważne teraz, gdy gwałtownie rosną koszty związane z transportem. Zdecydowanie wzrastają także koszty transportu międzynarodowego. W 2021 roku ceny frachtów podniosły się średnio o ok 10%. Początek 2022 przyniósł kolejne podwyżki w granicach 5% i należy spodziewać się kolejnych wzrostów cen związanych z rosnącymi cenami paliwa i brakiem wykwalifikowanych kierowców. Szacuje się, że w całej Europie brakuje około 400 tysięcy kierowców, a w samej Polsce około 120 tys., więc to na pewno przełoży się na dalszy wzrost cen usług transportowych.

Warto zatem i w tym przypadku wrócić do celów zrównoważonego rozwoju, przede wszystkim do zasad eko-projektowania, a zwłaszcza: redukcji masy użytego materiału opakowaniowego do absolutnego minimum pozwalającego na wypracowanie odpowiedniej ochrony pakowanego produktu, kompromisu surowcowego (kombinacji materiałów pozwalających uzyskać odpowiednią ochronę, redukcji materiałów kopalnych), a także do unikania uciążliwych połączeń surowców uniemożliwiających recycling. Ważny jest też optymalny projekt opakowania, a ze względu na starzejącą się populację przede wszystkim łatwy dostęp do zawartości. Konsumenci wybierają coraz częściej „przyjazne opakowania” czyli takie, które kojarzą się z małym wpływem na środowisko (naturalnością), prostotą wykonania i łatwością utylizacji.

Opracowano na podstawie informacji firmy Akomex