Opakowania i etykiety napędzają ekspansję druku
17 Jan 2025 08:40

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rynek drukowanych etykiet i opakowań został w 2024 r. wyceniony na 517,9 mld USD, przy łącznej liczbie 14,3 bln wyprodukowanych ekwiwalentów A4, wynika z nowego raportu rynkowego Smithers, światowego autorytetu w branży poligraficznej.

Zupełnie nowe badanie, opublikowane w raporcie „The Future of Package Printing to 2029” (Przyszłość druku opakowań do 2029 r.), pokazuje, że na rynek powraca stabilność. W ubiegłym roku odnotowano wzrost tego sektora przemysłowego, który – zgodnie z przewidywaniami – będzie utrzymywał się w kolejnych latach (do 2029 r. na poziomie +3,6% CAGR zarówno ilościowo, jak i wartościowo). Spowoduje to wzrost wartości rynku do 618,2 mld USD w 2029 r. (po cenach z 2023 r.), przy wzroście produkcji do 17,1 bln wydruków A4.

Sektor druku opakowań został na potrzeby raportu podzielony na segmenty: materiały opakowaniowe, procesy druku, regiony geograficzne oraz wiodące rynki krajowe. W analizie uwzględniono kluczowe zmiany techniczne i handlowe - w tym zwiększoną popularność druku cyfrowego, poprawioną automatyzację linii do druku opakowań, zmiany demograficzne i infrastruktury detalicznej, popyt właścicieli marek na bardziej zrównoważone opakowania oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w projektowaniu druku.

Procesy druku opakowań i etykiet podlegają coraz większej automatyzacji, zaś operacje przygotowania do druku, drukowania i wykańczania są w coraz większym stopniu połączone i kontrolowane przez zaawansowane oprogramowanie. Faworyzuje to druk cyfrowy i metody analogowe, które można zintegrować z liniami przetwórczymi, a wysoki poziom automatyzacji upraszcza produkcję opakowań.

Druk fleksograficzny jest zdecydowanie największym segmentem zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Kolejnymi technikami – z punktu widzenia wartości - są offset litograficzny oraz suchy offset, przy czym ten pierwszy jest szeroko stosowany do zadruku kartonów, wstępnego zadruku tektury falistej i etykiet z klejem na mokro, podczas gdy ten drugi stosuje się przy druku na opakowaniach metalowych oraz niektórych sztywnych tworzywach sztucznych.

Druk cyfrowy jest obecnie głównym procesem produkcyjnym w sektorze etykiet oraz wkracza na rynek opakowań z tektury falistej dzięki wielu jednoprzebiegowym maszynom inkjetowym, wykorzystywanym do operacji wstępnego i końcowego nadruku; a także wielu wieloprzebiegowym maszynom szerokoformatowym i płaskim, stosowanym do niskonakładowych opakowań z tektury falistej. Druk cyfrowy zaczyna być również obecny w sektorze druku na kartonach, w postaci technologii tonerowej do realizacji zleceń niskonakładowych, podczas gdy arkuszowe maszyny B2 i B1 zastępują niektóre maszyny offsetowe.

Trzy regiony - Azja, Europa Zachodnia i Ameryka Północna - odpowiadały za 81,5% globalnej wartości produkcji druku opakowań i 82,0% wolumenu w 2024 roku; udziały te pozostaną zasadniczo niezmienione aż do 2029 roku. Azja – na czele z Chinami – jest największym rynkiem, posiadającym silną bazę produkcyjną i potencjałem eksportowym, a także rosnącym popytem konsumentów krajowych na towary pakowane.

Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers