Produkty pakowane w opakowania średniej wielkości najbardziej ucierpią wskutek zmian zwyczajów zakupowych klientów i rosnącej inflacji, sugeruje GlobalData, czołowa firma zajmująca się zbieraniem i analizą danych rynkowych.
Marki będą musiały poszukać nowych sposobów na podwyższanie stosunku jakości do ceny opakowań, ponieważ rosnąca inflacja stawia klientów przed trudnym wyborem: hurtowy zakup produktów niższej jakości czy wybór droższych, ale lepszych artykułów.
Ramsey Baghdadi, analityk sektora konsumenckiego w GlobalData, komentuje: W odpowiedzi na rosnącą inflację konsumenci albo wydają mniej, bo rezygnują z niektórych produktów, by zaoszczędzić pieniądze, albo wybierają produkty wyższej jakości szukając jakości współmiernej do kosztów. Taka sytuacja powoduje polaryzację na rynku, gdy marki albo zwiększają wielkość opakowań, by przemówić do odbiorców zainteresowanych zakupami hurtowymi, albo je zmniejszają. Zapewnienie odpowiedniego stosunku jakości do ceny będzie miało kluczowe znaczenie, a rozwiązania takie jak większe rozmiary opakowań i opakowania wielokrotnego użytku staną się bardziej powszechne.
Wraca zainteresowanie opakowaniami nadającymi się do wielokrotnego napełniania; przykładem może być powrót na rynek antyperspirantu Old Spice firmy Unilever w takim opakowaniu. Przeprowadzona w III kwartale br. wśród 21 tys. respondentów ankieta GlobaData wskazuje, że większość (67%) konsumentów uznaje opakowania do ponownego napełniania lub nadające się do recyklingu za wyjątkowo/całkiem ważne wśród poszukiwanych przez siebie produktów.
Jak dodaje Baghdadi: Przed wybuchem pandemii GlobalData przewidywała wzrost popularności opakowań do wielokrotnego napełniania. Jednak ze względu na gwałtowny wzrost obaw o higienę popyt na takie opakowania spadł. Obecnie niepokoje związane z bezpieczeństwem w Europie i Ameryce Północnej zaczynają słabnąć i opakowania wielokrotnego użytku/wielokrotnego napełniania notują comeback. Co ważniejsze, producenci opakowań powinni na to szybko reagować, by kuć żelazo póki gorące.
W wyniku zmniejszenia dochodu rozporządzalnego i ograniczenia budżetów domowych rośnie popyt na produkty spod znaku marek własnych (takich jak żywność sprzedawana przez supermarkety). Według badania przeprowadzonego przez GlobalData znaczny odsetek (30%) konsumentów na całym świecie twierdzi, że zazwyczaj wybiera produkty mleczne sprzedawane pod marką własną sklepu.
Ramsey Baghdadi: Istnieje ryzyko, że konsumenci przestawią się na marki własne lub alternatywne, tańsze odpowiedniki, pozostawiając na półkach produkty premium. Wpływa to w oczywisty sposób na zmiany zachodzące we wzornictwie opakowań i ich kosztach. GlobalData przewiduje, że liczba opakowań w większych rozmiarach (3.001-5.000 gramów lub mililitrów) będzie rosła w tempie 4,3% do 2025 r., znacznie większym niż opakowania małych rozmiarów. Mimo to mniejsze rozmiary nadal będą dominować na rynku opakowań konsumenckich. W dłuższej perspektywie wzrost liczby opakowań zarówno w małych, jak i większych rozmiarach doprowadzi do dalszej polaryzacji wielkości opakowań w wielu kategoriach produktowych, a największym przegranym będą opakowania średniej wielkości.
Opracowano na podstawie informacji firmy GlobalData