Pilotażowy projekt prowadzony przez firmę bpost umożliwia klientom wysyłanie przedmiotów bez opakowań i etykiet, pozwalając na zlecanie wysyłki i jej odbiór za pośrednictwem smartfona. Ta wyjątkowa usługa jest dostępna dla klientów prywatnych i firm z Antwerpii i okolic.
W celu nadania przedmiotu nadawca musi wygenerować cyfrową etykietę wysyłkową; można obecnie można to zrobić za pośrednictwem aplikacji My bpost, a docelowo również przez stronę internetową.
Każda etykieta zawiera kod kreskowy, który można zeskanować smartfonem, aby otworzyć schowek w paczkomacie. Nieopakowany, nieoznakowany przedmiot o maksymalnych wymiarach 48 x 32 x 20 cm można umieścić w schowku i monitorować podczas transportu za pomocą funkcji Track & Trace.
Następnie przedmiot zostaje dostarczony do paczkomatu w miejscu wybranym przez odbiorcę lub znajdującym się najbliżej jego adresu. Odbiorca otrzymuje powiadomienie o nadejściu przesyłki e-mailem lub w aplikacji My bpost, po czym używając smartfona może uzyskać dostęp do skrytki i odebrać przesyłkę.
Oczekuje się, że innowacyjna usługa zmaksymalizuje wygodę klientów, eliminując potrzebę stosowania kartonowych pudełek, taśmy klejącej lub drukowania etykiet. bpost ma nadzieję, że dostawy bez opakowań będą odpowiadać rosnącemu zainteresowaniu gospodarką o obiegu zamkniętym, zwłaszcza w miarę wzrostu popularności platform sprzedaży używanych produktów, takich jak Vinted.
Nowa usługa ma być również najtańszą opcją wysyłki pocztowej, jaka jest dostępna dla belgijskich klientów, z ceną 3,99 euro za przesłanie przedmiotów o masie do dwóch kilogramów.
Obecnie w całej Belgii działa ponad 1260 paczkomatów bpost, z czego ponad trzydzieści znajduje się w Antwerpii i jej okolicach. Po 40-proc. wzroście w 2024 r., firma planuje w 2025 r. rozszerzyć tę liczbę do 2500 schowków i obsługiwać 150 tys. paczek jednocześnie.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe