Pojemniki plastikowe Utz dla obsługi ostatniej mili dostaw
1 Jan 1970 08:30

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wspólna idea oszczędzania energii oraz optymalizacji procesów transportowych dla poszanowania środowiska naturalnego połączyła partnerów projektu SmartVan IOT, inteligentnego pojazdu w logistyce miejskiej i obsłudze ostatniej mili dostaw, prowadzonego przez spółkę technologiczną EV Fleet. Integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w Internecie Rzeczy otwiera nowe możliwości budowania inteligentnych łańcuchów dostaw.

Poprzez koordynację i integrację procesów zachodzących zarówno w pojedynczym przedsiębiorstwie, jak i pomiędzy różnymi podmiotami, możliwe staje się zagwarantowanie optymalizacji przepływów towarów i informacji z tym związanych.

Przykładem tej współpracy jest zastosowanie pojemników plastikowych Georg Utz #EUROTEC wyposażonych w kody RFID w projekcie realizacji dostaw produktów do klienta końcowego w ramach obsługi ostatniej mili, którego celem jest poprawa wydajności transportu w aglomeracjach miejskich.

Grupa Utz zawsze miała silną świadomość ekologiczną. Pierwsze działania związane z ochroną środowiska Utz realizował już pod koniec lat 80-tych XX w. Jednakże bycie prawdziwie ekologicznym oznacza bycie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, wykorzystanie używanej w produkcji i transporcie energii w sposób inteligentny oraz przekazywanie tych doświadczeń dalej. Każda branża ma swoją specyfikę – firma to rozumie i stara się rozwiązań najbardziej dopasowanych do potrzeb procesu klienta.

Innowacyjne rozwiązania logistyczne i transportowe umożliwiają przewożenie większej ilości towarów przy użyciu mniejszej liczby środków transportu potrzebujących mniejszej ilości operacji. Bazujące na takich założeniach modele transportu rozwija i wdraża zespół EV Fleet we współpracy z partnerami, w tym Georg Utz, w projekcie SmartVan IoT.

Realizowane wspólnie przedsięwzięcie pozwala na optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń w czasie rzeczywistym, dostosowanie drogi przejazdu i skrócenie czasu dostawy produktów do końcowego klienta.

Georg Utz jest w tym projekcie dostawcą pojemników transportowych EUROTEC z oznaczeniem w technologii RFID. Rozwiązanie to jest przykładem współdziałania poszczególnych rodzajów towarowego transportu miejskiego oraz zaawansowanych rozwiązań logistycznych, które pozwalają na efektywne planowanie i realizację dostaw oraz zarządzanie nimi. Szczególnie ważne jest to w obszarach dużych miast i aglomeracji miejskich. Zadanie takie spełnia inteligentny pojazd, SmartVan IoT, który stał się przykładem samochodu dysponującego – niczym smartfon – własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów takimi jak np. systemy zarządzania flotą czy systemy logistyczne partnerów, umożliwiające śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

Oznaczać to będzie możliwość dynamicznej aktualizacji danych i instrukcji dotyczących wszystkich planowanych dostaw towarów, warunków ich przeprowadzenia oraz realizacji zwrotów i reklamacji, co na dzisiejszym szybko rozwijającym się rynku e-commerce pozwala na zbudowanie istotnej przewagi konkurencyjnej.

Innowacyjny samochód będący wynikiem współpracy specjalistów z kilku różnych dziedzin dostarcza jakość, w której każdy przewożony produkt może mieć zapewnione szczególne wymagania i warunki transportowe dotyczące temperatury lub wilgotności powietrza. Ładunek może zostać zapakowany zgodnie z kolejnością wydań towarów w ramach kursu transportowego

i śledzenia przesyłki. Zapewnia to autorski system MATRIX-3D RFID Identification spółki EVFleet, który dzięki identyfikacji pojemników transportowych z oznakowaniem w technologii RFID, dostarczonych przez Georg Utz pozwala na monitorowanie macierzy transportowanych produktów i zapewnienie im optymalnych warunków przewozu.

SmartVan IoT to demonstrator technologii zbudowany na bazie elektrycznego samochodu dostawczego Mercedes-Benz eSprinter. Pojazd wyposażony jest w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 47 kWh gwarantujące zasięg na poziomie 160 km. Niewątpliwy plusem eSprintera jest fakt, że przy ładowaniu z ładowarki o mocy 80 kW naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 min. Dodatkowo pojazd wyposażony został w system kamer i monitoringu procesu dostawy, a dzięki zabudowie izotermicznej wydzielona została strefa pasywna i aktywna ładowni wyposażona w agregat chłodniczy i stelaż cargo umożliwiający bezpośredni i szybki dostęp do każdego produktu.

Pilotażowy projekt SmartVan IoT testowany był przez kilka miesięcy w ramach dostaw e-commerce realizowanych przez sieć Carrefour. Test udowodnił, że system, który działa

w oparciu o technologię RFID, pozwala na znaczną optymalizację przestrzeni ładunkowej, natychmiastową identyfikację zleceń oraz skrócenie czasu dostawy. Dzięki współpracy z firmą Georg Utz udało się dobrać optymalne, specjalnie zaprojektowane pojemniki transportowe EUROTEC, które można identyfikować dzięki technologii RFID. W inteligentnych systemach logistyki zwrotnej kluczowe znaczenie ma integracja kanału sprzedażowego z informacją

o stanach magazynowych. Jeżeli platforma sprzedażowa chce zapewnić klientom wysoki poziom obsługi, w tym możliwość anulowania zamówień już przekazanych do realizacji przez magazyn, to dynamiczna integracja systemów informatycznych staje się koniecznością.

Projekt został nagrodzony w konkursie „Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu

i Produkcji 2020” Kapituła postanowiła wyróżnić firmę EV Fleet za ECO & Fresh Delivery Foods (modelowy transport on-demand).

Opracowano na podstawie informacji firmy Georg Utz