Raport etma o sytuacji na europejskim rynku tub
1 Jan 1970 09:38

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z danych zawartych w raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Tub (etma) wynika, że rynek tubek opakowaniowych utrzymał stabilność w 2021 r. mimo wyzwań związanych z pandemią koronawirusa i osiągnął łączny wolumen produkcji nieco ponad 11,6 mld sztuk. Stowarzyszenie poinformowało również o stabilnych dostawach tubek (wzrost w stosunku do poprzednich lat o blisko 1%). To więcej niż w I połowie 2021 r., gdy całkowity poziom dostaw wzrósł o 0,5%.

Kluczowa zmiana na europejskim rynku tub w 2021 r. dokonała się wśród użytkowników końcowych, gdzie zanotowano spadek zamówień o 6% (sektor farmaceutyczny) oraz 8% (sektor produktów dla gospodarstw domowych). Podobny trend etma zauważyła we wrześniu 2021 r., gdy poziom zamówień dla branży medycznej spadł o 11%.

Dla odmiany rynek kosmetyczny odnotował – jak pisze etma w swym raporcie - „zachęcający” wzrost, ze „znacznym ożywieniem w ujęciu rok do roku”, pomimo ograniczeń związanych z COVID-19 zniechęcających do aktywnego spędzania czasu wolnego. W związku ze zmianą zachowań konsumenckich w trakcie pandemii wzrost odnotował również sektor spożywczy, co było związane z częstszym przygotowywaniem posiłków w domu.

Co więcej sektor opieki stomatologicznej - który według etmy jest „generalnie mało wrażliwy na cykle gospodarcze” - pozostał stabilny w drugim roku pandemii, utrzymując się na poziomie z poprzedniego roku. We wrześniu etma poinformowała o 4% wzroście dostaw tubek dla tej branży.
Udział poszczególnych materiałów wykorzystywanych do produkcji tubek jedynie nieznacznie zmienił się w stosunku do danych za pierwszą połowę 2021 r. Tubki z laminatów nadal zajmują pierwszą pozycję z udziałem 37%, co stanowi spadek o około 1% w stosunku do wrześniowego raportu stowarzyszenia, podczas gdy udział tub z tworzyw sztucznych wzrósł o 1% w porównaniu z poprzednimi danymi i osiągnął całkowity poziom 28%. Tuby aluminiowe odpowiadały za 35% produkcji zarówno wrześniu, jak i w najnowszym raporcie.
Ostatni rok przyniósł kilka interesujących wydarzeń w branży tubek, w tym zatwierdzenie przez Stowarzyszenie Recyklerów Tworzyw Sztucznych monomateriałowej tubki barierowej Neopac, kompostowalnej tubki papierowej firmy Smurfit Kappa oraz prototypu tubki firmy Emballator, która jest całkowicie pozbawiona aluminium i plastiku. W przyszłości firma Happier Beauty ma zamiar wprowadzić na rynek „pierwsze na świecie” rozwiązanie w postaci tubki na pastę do zębów z możliwością ponownego napełniania.

W raporcie etma identyfikuje podobne jak w swoim wcześniejszym raporcie dotyczącym roku 2021 wyzwania dla producentów tub, w tym "czasami niebotyczne" podwyżki cen surowców i transportu, które nadal stanowiły wyzwanie dla branży w drugiej połowie 2021 roku.

Mark Aegler, prezes etma, wyjaśnia: Największa eksplozja cen w ostatnich miesiącach dotyczyła energii, transportu samochodowego i frachtów kontenerowych, co powoduje duże obawy w branży. Tylko dzięki dalekowzrocznemu planowaniu zapasów i produkcji przez producentów tub możliwe było utrzymanie bezpieczeństwa dostaw w łańcuchu wartości i uniknięcie sytuacji braku zapasów dla klientów i sprzedawców detalicznych"

Nie jest to problem wyłącznie branży producentów tub. Kluczowi gracze z branży tworzyw sztucznych, metali, papieru i etykietowania również zgłosili obawy dotyczące globalnego łańcucha dostaw, z „rekordowo wysokimi” cenami materiałów takich jak rPET i napięciami wynikającymi z nierównomiernej i ograniczonej zdolności przewozowej na szlakach żeglugowych. W październiku 2021 roku europejska branża producentów metalu ostrzegła, że niedobór magnezu może powodować przestoje w produkcji, podczas gdy Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opakowań Kartonowych (ECMA) ostrzegło, że czas realizacji zamówień wzrósł z 3-5 tygodni do 12-20 tygodni.

Jak twierdzi etma, „obecnie zadowalająca sytuacja w zakresie przyjmowania zamówień” oznacza, że europejscy producenci rur są „optymistycznie nastawieni” co do przyszłości branży. Aegler podsumowuje: Tuba jako materiał opakowaniowy pozostaje niezwykle popularna wśród konsumentów ze względu na łatwość obsługi, lekkość i niełamliwość oraz przekonującą efektywność wykorzystania zasobów (…).

Opracowano na podstawie informacji etma