Mimo problemów ekonomicznych i wyhamowującego rozwoju gospodarczego w niektórych obszarach globu, dane zaprezentowane przez producentów aluminiowych puszek aerozolowych świadczą o utrzymaniu trendu wzrostowego w tym sektorze. Po serii rekordowych wyników notowanych w poprzednich latach produkcja znowu skoczyła w 2014 r., tym razem o 4%, co oznacza, że na rynek trafiło w tym okresie 7,6 mld wyprodukowanych opakowań. Firmy należące do AEROBAL (międzynarodowej organizacji grupującej producentów pojemników na aerozole) wyprodukowały ok. 70% wszystkich puszek.
Gregor Spengler, sekretarz generalny organizacji mieszczącej się w Düsseldorfie, jest zadowolony z rezultatów: „Nieproporcjonalnie wysoki wzrost - względem niemal wszystkich najważniejszych globalnych wskaźników ekonomicznych - pokazuje doskonałe wyniki puszek z aluminium na światowych rynkach opakowaniowych. Co więcej, ten sukces to imponujący dowód unikalnych korzyści aluminium jako materiału. Nie bez przyczyny połowa wszystkich pojemników na aerozole produkowanych globalnie jest wykonana z tego metalu. A perspektywy dla puszek aluminiowych są jeszcze dalekie od wyczerpania.”
Spojrzenie na statystyki 2014 r. wskazuje na te potencjalne szanse dalszego rozwoju: 47% wszystkich puszek trafiło na rynek europejski, a ok. 33%: północno- i południowoamerykański. Wyraźny rozwój zanotowano w regionie Azji i Pacyfiku (ponad 14% globalnego udziału). Rozwijające się ekonomie, rosnąca zamożność społeczna oraz wzrastająca liczba konsumentów będą stanowiły ważne impulsy dla rozwoju tego regionu. Pozostałe 5% produkcji przypadło na pozostałe kontynenty.
Co druga puszka aerozolowa produkowana i używana na świecie zawiera dezodorant lub antyperspirant. Spraye do włosów, pianki do włosów, pianki do golenia i inne kosmetyki oraz produkty higieniczne są znacznie mniej powszechne i odpowiadają za mniej niż 10% całego rynku. Generalnie, 80% wszystkich puszek aluminiowych powstaje na zlecenie rynku kosmetycznego. 5% trafia do sektora farmaceutycznego, szeroko pojęte produkty dla domu to 2% produkcji; podobny, niespełna 2% udział w zużyciu puszek ma branża spożywcza.
„Co nie znaczy, że tak będzie zawsze” - mówi Spengler. „Pojawi się nowy potencjał wzrostowy zwłaszcza w obszarach farmacji i medycyny, wynikający ze wzrastających standardów higienicznych oraz lepszej ochrony zdrowia. Nie mam też wątpliwości, że puszki mają duże szanse rozwoju w sektorze żywności i produktów dla domu, w rezultacie wdrażania innowacyjnych produktów i pomysłów.”
Na podstawie informacji AEROBAL opracował TK