Satysfakcjonujące wyniki finansowe Heidelberga
1 Jan 1970 12:49

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W drugim kwartale roku finansowego 2021/2022 (1 lipca - 30 września 2021 r.) firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) wykorzystała pozytywny rozwój sytuacji z pierwszych trzech miesięcy. W porównaniu z rokiem ubiegłym ożywienie rynku utrzymało się praktycznie we wszystkich regionach, zaś transformacja Grupy przyczyniła się w dużym stopniu do poprawy wyniku operacyjnego. Półroczna sprzedaż Grupy wzrosła o 22%, do 983 mln euro (w roku poprzednim: 805 mln euro). Również wynik EBITDA w wysokości 75 mln euro był wyższy niż w roku poprzednim (67 mln euro), choć na dobre rezultaty w I połowie ubiegłego roku pozytywnie wpłynęły zyski z restrukturyzacji rezerw emerytalnych w wysokości 73 mln euro, sprzedaż spółki zależnej (8 mln euro) oraz powszechne wprowadzenie skróconego czasu pracy.

W bieżącym okresie sprawozdawczym Heidelberg skorzystał z rosnącego poziomu sprzedaży, znacznie lepszej efektywności kosztowej oraz zysków w wysokości ponad 20 mln euro ze sprzedaży spółki docufy GmbH. Już w pierwszej połowie roku dały o sobie znać wąskie gardła logistyczne w branży pod postacią globalnych opóźnień dostaw; dotyczyło to również dostaw materiałów. Ścisła współpraca z dostawcami i dopuszczenie alternatywnych komponentów zapobiegły jednak poważniejszym negatywnym skutkom w tym okresie.

Bardzo korzystny rozwój w obszarach wzrostowych i nasza usprawniona efektywność kosztowa dowodzą faktu, że Heidelberg radzi sobie bardzo dobrze. Widzimy również duży potencjał na przyszłość dzięki naszej wiodącej pozycji w Chinach oraz w obszarach cyfrowych modeli biznesowych, e-mobilności i druku opakowań. W dodatku nasz próg rentowności będzie nadal spadał. Pomimo wyraźnie widocznych obecnie problemów w łańcuchu dostaw, jesteśmy zatem spokojni o ten rok i nadchodzące lata" - komentuje prezes Heidelberga Rainer Hundsdörfer.

Dalszy rozwój w czterech obszarach

Zadowalający rozwój sytuacji w pierwszym półroczu opiera się na dalszej poprawie efektywności kosztowej, a także na ciągłym postępie w obszarach, w których Grupa rozwija się najszybciej, czyli w druku opakowań, cyfrowych modelach biznesowych, handlu z Chinami oraz zastosowaniach nowych technologii, zwłaszcza w e-mobilności. Heidelberg korzysta z utrzymującego się wysokiego wzrostu na swoim największym rynku indywidualnym – chińskim – również dzięki dobrze ugruntowanym lokalnym działaniom produkcyjnym firmy. Ożywienie popytu opiera się także na innowacjach produktowych, takich jak nowa uniwersalna maszyna Speedmaster CX 104, która spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem zarówno na targach China Print w czerwcu, jak i na Dniach Innowacji w Wiesloch w październiku tego roku. Również w branży druku opakowań Heidelberg odnotował w tym półroczu wysoki poziom popytu, a liczba zamówień wzrosła o ponad 36% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Dalszy rozwój w obszarach wzrostowych, skupienie się na najbardziej rentownych aspektach działalności oraz konsekwentne wdrażanie środków służących reorganizacji firmy zdominują działalność firmy w najbliższych kilku latach, przynosząc w roku finansowym 2022/23 spodziewane oszczędności kosztów na poziomie ponad 170 mln euro.

Na koniec pierwszej połowy roku całkowicie wyeliminowaliśmy dług finansowy netto i poprawiliśmy nasze swobodne przepływy finansowe do poziomu 74 mln euro. Minęło wiele lat, od kiedy Heidelberg był w analogicznej sytuacji, ale nie zamierzamy się tym zadowolić i będziemy systematycznie podnosić nasz przyszły potencjał, tak aby podtrzymać pozytywny rozwój tych kluczowych wskaźników – powiedział dyrektor finansowy firmy Marcus A. Wassenberg.

Ożywienie rynku odzwierciedlone w rozwoju operacyjnym

Coraz większe ożywienie rynku w praktycznie wszystkich regionach trwało również w drugim kwartale. Na koniec września 2021 r. wartość napływających zamówień wyniosła 1,245 mld euro, co znacznie przewyższa niski ubiegłoroczny poziom związany z pandemią (864 mln euro). Zamówienia w wysokości 593 mln euro w drugim kwartale były również znacznie wyższe niż w roku poprzednim (518 mln euro). Portfel zamówień wzrósł do 886 mln euro, w porównaniu z 627 mln euro na analogicznym etapie roku ubiegłego. Obroty Grupy za półrocze również znacznie wzrosły: do 983 mln euro (rok poprzedni: 805 mln euro). W drugim kwartale obroty wyniosły 542 mln euro, w porównaniu do 475 mln euro w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg