Stora Enso CarrEco Brown wspiera rozwój polskiej Ecobag Network
1 Jan 1970 12:48

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ecobag Network - wiodący polski producent proekologicznych toreb papierowych - wdrożył w ostatnim czasie stworzone przez Stora Enso rozwiązanie CarrEco Brown, dedykowane wytwarzaniu toreb zakupowych i spożywczych. Pozwoliło ono osiągnąć tu nowy poziom wydajności produkcji i lekkości wytwarzanego asortymentu, a także wyjść w jeszcze większym stopniu naprzeciw rynkowym trendom i oczekiwaniom konsumentów. Jak podkreśla Stora Enso, ci ostatni coraz częściej dokonują w swoim codziennym życiu i zachowaniach takich wyborów, które są zbieżne z szeroko rozumianą polityką zrównoważonego rozwoju. Z kolei zauważalnym w skali globalnej trendem jest powszechne odchodzenie od jednorazowych toreb czy worków plastikowych - zjawisko to dotyczy również rynku polskiego.

Swój udział w jego upowszechnieniu mają też działające w naszym kraju sieci supermarketów, które od dłuższego czasu zachęcają swoich klientów do wybierania toreb papierowych w miejsce plastikowych podczas zakupów. To z kolei przełożyło się na wzrost produkcji toreb papierowych w Polsce. Jak podaje Stora Enso, w latach 2019-2023 liczba wytwórców tego typu asortymentu podwoiła się w naszym kraju - z siedmiu do czternastu. To efekt zapotrzebowania zgłaszanego właśnie ze strony sieci handlu detalicznego; największa z nich zużywa obecnie ok. 90 mln papierowych toreb rocznie.

Na tę diametralną zmianę na rynku opakowań jednorazowych miały wpływ dwa czynniki. Pierwszym są zwyczaje i przyzwyczajenia konsumentów. Drugim, równie ważnym, są aspekty prawne. 24 maja br. w Polsce weszła w życie unijna dyrektywa dotycząca jednorazowych produktów plastikowych (SUP). Jej zapisy stanowią, że każda firma wprowadzająca na rynek niskogramaturowe torby zakupowe wykonane z tworzywa sztucznego (o grubości poniżej 50 mikrometrów) będzie ponosić roczną opłatę z tym związaną. Sieci supermarketów zostały więc zmuszone do poszukiwania alternatywnych rozwiązań.

Stora Enso wskazuje, że naturalnym i niejako oczywistym stają się w tej sytuacji torby papierowe wytwarzane z odnawialnych surowców włóknistych. Jednak wraz z ich nagłą popularnością pojawiła się kwestia nadążania producentów za rosnącym popytem rynkowym. Dla części z nich wyzwaniem stała się stabilność całorocznych dostaw materiałów niezbędnych do produkcji toreb papierowych, zwłaszcza w kontekście restrykcyjnej polityki kosztowej.

Stora Enso stara się wychodzić naprzeciw tym potrzebom – w ubiegłym roku w jej ofercie pojawiły się proekologiczne papiery CarrEco Brown, dedykowane produkcji proekologicznych toreb zakupowych i cateringowych. Jak podkreśla firma, stanowią one idealne rozwiązanie dla właścicieli marek, którzy z jednej strony poszukują zrównoważonych rozwiązań spełniających jednocześnie obecne oczekiwania konsumentów. CarrEco stał się swego rodzaju game changerem na polskim rynku opakowaniowym - przekonuje Piotr Gontarz, Sales Manager, odpowiedzialny w Stora Enso za rynek Polski. Jego wyjątkowa jakość i wytrzymałość spowodowały, że klienci byli skłonni zmienić swoje wymagania względem gramatury toreb. Zwyczajowo oczekiwali oni papierów o gramaturze rzędu 90 g/m2, ale CarrEco - nawet przy niższej gramaturze rzędu 85 g/m2 - okazał się niezawodną opcją, idealnie wpisując się w zapotrzebowanie rynkowe.

CarrEco Brown jest w 100% wykonany z pierwotnych włókien celulozowych pochodzących z nordyckich upraw leśnych zarządzanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zapewniony przez Stora Enso odpowiedzialny społecznie łańcuch dostaw sprawia, że Ecobag Network może liczyć na regularne, niezakłócone dostawy surowca niezbędnego do produkcji papierowych toreb. Poszukiwaliśmy materiału, w przypadku którego proces przebiega szybciej. W tym aspekcie CarrEco całkowicie spełnia nasze potrzeby. Zmiana gramatury z 90 g/m2 na 85 g/m2 dała wymierne korzyści w wielu aspektach. Dzięki zwiększonej ilości metrów nawoju pozwala wydłużyć czas pracy na jednym zwoju - mówi Dawid Rogoża, dyrektor zarządzający Ecobag Network. Po zakończeniu rygorystycznych testów materiał udowodnił swoją wartość i przydatność zarówno w kontekście naszych oczekiwań, jak też potrzeb naszych klientów względem niskogramaturowej torby papierowej mogącej udźwignąć nawet 10 kg produktów.

Spełniając powyższe kryteria Ecobag zaczął w sposób zauważalny odczuwać korzyści z wdrożenia CarrEco Brown. Udoskonalony proces wytwórczy realizowany w dedykowanych liniach produkcyjnych przełożył się bowiem w perspektywie długookresowej na redukcję kosztów z tym związanych. Co więcej, atrakcyjna relacja wytrzymałości i wagi CarrEco Brown ma swój udział w obniżonej emisji dwutlenku węgla generowanej podczas transportu.

Jak już wspomniano, CarrEco Brown stał się swego rodzaju „game changerem” na polskim rynku sprzedaży detalicznej. W ślad za odniesionym tu sukcesem rozwiązanie to jest obecnie promowane przez Stora Enso także wśród innych klientów, którzy stawiają przed sobą ambitne cele względem proekologiczności i wydajności. CarrEco daje nam możliwość realizowania sukcesów rynkowych - kontynuuje Dawid Rogoża. Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania zarówno w Polsce, jak i poza nią, stawia nas to w niezwykle uprzywilejowanej pozycji w kontekście możliwości obsługi naszych klientów.

CarrEco Brown to niebielony, niepowlekany papier opakowaniowy, który można w 100% poddać recyklingowi. Zdaniem producenta zastosowana tu unikalna, 3-warstwowa struktura zapewnia mu wyjątkową wytrzymałość, niezwykle istotną w kontekście toreb zakupowych. Co więcej, karton jest bezpieczny dla żywności mającej z nim kontakt. Zawiera wyłącznie zgodne z normami FDA związki chemiczne, co czyni go rozwiązaniem właściwym dla handlu detalicznego i małej gastronomii, gdzie rośnie popularność dań na wynos.

Nasza firma właśnie wzbogaciła ofertę produktów z rodziny CarrEco o unikalny papier dwubarwny, białobrązowy - dodaje Piotr Gontarz - w którym jedna z zewnętrznych warstw jest produkowana z bielonej celulozy. Daje to unikatowy wygląd, a jednocześnie stwarza dużo większe możliwości zadruku na stronie bielonej. Papier ten jest wprowadzany na rynek pod nazwą CarrEco White.

Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso