Systemy etykietowania w przemyśle opakowaniowym
1 Jan 1970 09:42

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Opakowania możemy znakować na różne sposoby, ale w przypadku opakowań zbiorczych lub palet wciąż najpopularniejszą praktyką jest aplikacja etykiet. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się jednak na automatyzację tego procesu. Jakie są metody i zalety automatycznego etykietowania?

Metody automatycznego etykietowania

W przemyśle opakowaniowym często mamy do czynienia z pudełkami kartonowymi pełniącymi rolę opakowań zbiorczych. Do ich płaskich, regularnych powierzchni etykiety przyklejają się z łatwością, dlatego bez obaw możemy znakować je przy pomocy automatycznych aplikatorów. Wyróżniamy dwie najpopularniejsze metody takiego etykietowania – Wipe On i Tamp Blow. Pierwsza z nich doskonale sprawdza się nawet w naklejaniu długich etykiet i jest odpowiednia tam, gdzie liczy się jak największa wydajność znakowania. Stosując ją musimy jednak zadbać o to, aby prędkość linii transportującej produkty w opakowaniach była zsynchronizowana z tempem pracy aplikatora. Znaczenie ma również powtarzalne pozycjonowanie opakowania na przenośniku.

Takich wymagań nie ma przy aplikacji metodą Tamp Blow. To metoda pneumatyczna, w której używa się sprężonego powietrza. Najprościej mówiąc – etykieta nadmuchiwana jest na powierzchnię opakowania i zwykle jest to wystarczający zabieg, aby została do niego solidnie przyklejona. Dociśnięcie wymagane jest jedynie w sporadycznych przypadkach, na przykład wtedy, gdy etykieta naklejana jest na bok opakowania lub palety o nieregularnym kształcie.

Jaką metodę wybrać?

Spośród dwóch wymienionych metod automatycznego etykietowania to metoda Tamp Blow jest bardziej rekomendowana dla znakowania kartonów czy palet etykietą logistyczną. Lepiej wypada także w porównaniu precyzji etykietowania, choć najlepsze efekty osiąga się, gdy aplikacja odbywa się na nieruchomym opakowaniu.

Klienci, którzy planują wdrożyć u siebie automatyczne znakowanie w technologii Tamp Blow, powinni rozważyć profesjonalny aplikator, np. Label-Aire 3138NV. To urządzenie przeznaczone do zastosowań przemysłowych, które wyróżnia się pod względem niezawodności, precyzji aplikacji i funkcjonalności. Przystosowane jest do współpracy z najnowszymi modułami drukującymi Zebra serii ZE5X1 (511, 511R, 521, 521R). Można zintegrować go z wagą dynamiczną, a nawet z robotami odpowiedzialnymi za przenoszenie opakowań, dzięki czemu doskonale sprawdzi się w nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych zakładach produkcyjnych – tłumaczy Michał Wąs, specjalista od systemów automatycznego druku i aplikacji etykiet Print&Apply w firmie Etisoft.

Zalety automatyzacji procesu drukowania i naklejania etykiet

Automatyczne etykietowanie w przemyśle opakowaniowym ma szereg zalet. Na pierwszy plan zwykle wysuwane są oszczędności wynikające z tego, że nie musimy zatrudniać do tej czynności osobnego pracownika. Ponadto w produkcji seryjnej duże znaczenie ma to, aby etykietowanie przebiegało sprawnie, a etykieciarki przemysłowe są nieporównywalnie wydajniejsze niż człowiek.

Nie sposób pominąć aspektów bezpieczeństwa, a w przypadku automatycznego etykietowania opakowań możemy rozpatrywać je w dwóch wymiarach. Po pierwsze, wykluczenie udziału człowieka z procesu znakowania opakowań jest jednoznaczne z tym, że nie musi on być obecny w strefie, gdzie istnieje duże ryzyko wypadków przy pracy. Po drugie zaś, znakowanie przeprowadzane w sposób automatyczny znacznie redukuje ryzyko pomyłek.

Jak wdrożyć automatyczne etykietowanie w firmie? Stawiając na wsparcie profesjonalnego partnera. Nasi klienci mogą liczyć na kompleksowe wsparcie we wdrożeniu systemu etykietowania, począwszy od sprzedaży aplikatora etykiet, po jego montaż, konfigurację na linii produkcyjnej i stałe wsparcie serwisowe. Dysponujemy także różnymi rodzajami etykiet przemysłowych i profesjonalnymi drukarkami do etykiet – wylicza ekspert z Etisoft. Błędna etykieta to problem, z którym trzeba się później mierzyć na każdym etapie łańcucha dostaw, a zwroty towarów generują koszty, wydłużają proces obsługi klienta końcowego i negatywnie wpływają na reputację firmy. Zdecydowanie lepiej tego unikać.

Opracowano na podstawie informacji firmy Etisoft