Z okazji wznowienia sprzedaży tabliczek czekolady z certyfikatem fair trade i wprowadzenia na rynek nowych batoników marki „Jokolade”, firma Thimm zaprojektowała indywidualny ekspozytor. Dodatkowa ekspozycja w punkcie sprzedaży koncentruje się na zrównoważonym rozwoju. Ten display spełnia to zadanie nie tylko pod względem wizualnym: wykonanie z nadającej się w 100% do recyklingu tektury falistej pozwala na jego bezproblemowe przekazanie do wtórnego obiegu surowców.
Odkąd w 2021 roku prezenter Joko Winterscheidt wprowadził na rynek własną czekoladę „Jokolade” z certyfikatem uczciwej konkurencji fair trade, przy jej produkcji skupiono się na odpowiedzialności, zrównoważonym rozwoju i przejrzystości. Młoda firma postawiła sobie za cel podnoszenie społecznej świadomości na temat nadużyć w przemyśle kakaowym i poprawę warunków produkcji.
Dwa lata po wprowadzeniu na rynek pierwszych odmian „Jokolade” receptury jej istniejących rodzajów zostały ulepszone, a asortyment rozszerzony: Wraz z początkiem lata Jokolade wprowadza na rynek limitowaną letnią serię, a także batony czekoladowe. Aby wzmocnić widoczność marki w punkcie sprzedaży poprzez dodatkowe miejsce ekspozycji, Jokolade stawia na indywidualnie zaprojektowany ekspozytor firmy Thimm.
Zrównoważony rozwój odegrał również kluczową rolę podczas opracowywania niewielkiego ekspozytora 1/4. Ekspozytor ten, o wysokości 155 cm, wykonany jest ze stabilnej tektury falistej o fali EE, z papieru typu testliner, który w 100% powstaje z włókien pochodzących z recyklingu, czyli makulatury. Naturalny brąz zewnętrznego daszka jest także częścią koncepcji projektowej ekspozytora: zarówno cokół, jak i podwinięta, fazowana taca z łącznie sześcioma facingami zostały w związku z tym tylko minimalnie zadrukowane nazwą marki Jokolade w kolorze czarnym. Ekspozytor przyciąga również uwagę powierzchniami komunikacyjnymi na górnej obudowie zwanej topperem i na kolorowych panelach osłonowych. Elementy te zostały zadrukowane techniką druku cyfrowego, przy użyciu przyjaznych dla środowiska farb na bazie wody.
Topper został wykonany w taki sposób, aby można go było łatwo włożyć do tacy za pomocą dwóch wypustek z tektury falistej na dole. Jest to korzystne dla trwałości ekspozytora, ponieważ w ramach nowej promocji w punkcie sprzedaży topper można w kilku prostych krokach wymienić. To samo dotyczy osłon w tacce ekspozytora: można je dowolnie rozmieścić w ekspozytorze. Dotyczy to również tacek na produkty, na których są prezentowane batony i tabliczki czekolady. Dzięki umiejscowieniu paneli osłonowych można zwrócić uwagę klientów w punkcie sprzedaży na produkty.
Tylna ścianka tacy na produkty, z której konsumenci wyjmują tabliczki i batony czekoladowe, jest lekko nachylona ku tyłowi. Dzięki temu podczas wyjmowania produkty nie przechylają się do przodu, lecz do tyłu. Konsument ma w ten sposób bezpośredni widok na przednią część produktu: zarówno na półkach, jak i w ekspozytorach.
Dlatego też projektanci Thimm, myśląc o umieszczeniu tacek z produktami na ekspozytorze, opracowali coś specjalnego: aby wyrównać kąt, tak aby tacki na produkty można było umieścić prosto w facingach, cała taca ekspozycyjna została skonstruowana pod tym samym kątem. Zapewnia to łatwy dostęp do produktów i możliwość zajrzenia do wnętrza ekspozytora. Ukośna taca ekspozycyjna jest przymocowana do cokołu, co zapewnia stabilność.
Aspekt zrównoważonego rozwoju dotyczy utylizacji ekspozytora: ponieważ w całej konstrukcji indywidualnego ekspozytora stosuje się wyłącznie papier z recyklingu, bez jakichkolwiek dodatkowych części z tworzywa sztucznego, ekspozytor można ponownie całkowicie przekazać do obiegu surowców wtórnych.
„Jokolade” jest marką specjalnie w tym celu założonej firmy Schoko Winterscheidt GmbH, a zarazem projektem bliskim sercu dawcy jej nazwy i dyrektora zarządzającego w jednej osobie – Joko Winterscheidta. Misją Jokolade jest stopniowe uczynienie produkcji czekolady coraz bardziej bardziej sprawiedliwym biznesem. Przedsięwzięcie to jest skomplikowane i wymaga wytrwałości, ponieważ do jego realizacji niezbędna jest zmiana utartego systemu. Aby osiągnąć cel, jakim jest uzyskanie czekolady w procesie produkcji w 100% wolnym od niewolniczej pracy, Jokolade współpracuje z Barry Callebaut, Fairtrade, a także jest partnerem Tony's Open Chain – jednego z najbardziej transparentnych sposobów działania w branży kakao. Wszystkie wyprodukowane z najsmaczniejszych składników rodzaje „Jokolade” są opatrzone czarną pieczęcią „fair trade” i dostępne na stronie www.Jokolade.de.
Opracowano na podstawie informacji firmy Thimm