Unilever w poszukiwaniu alternatywy dla plastiku
1 Jan 1970 11:08

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Koncern Unilever zdecydował się podjąć własne działania w zakresie materiałoznawstwa, aby ograniczyć zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych. Gigant z branży FMCG zamierza przyspieszyć realizację swoich celów w zakresie redukcji zużycia plastików poprzez „znaczące inwestycje” w rozwój nowych, zrównoważonych materiałów.

Pablo Costa, globalny szef działu opakowań, powiedział, że choć firma rozwija się w tempie niespotykanym w branży, to „nie może popadać w samozachwyt”. Dlatego teraz bierzemy materiałoznawstwo w swoje ręce. Naszym celem jest optymalizacja tego, co możemy zrobić we własnym zakresie, przy jednoczesnej kompleksowej współpracy z naszymi partnerami i współpracownikami w celu wprowadzenia tych rozwiązań na rynek.

Z myślą o realizacji dużego wyzwania, jakim jest wykorzystywanie w opakowaniach Unilever większej ilości poużytkowych materiałów pochodzących z recyklingu, zespół badawczo-rozwojowy ds. opakowań stworzył cyfrowe narzędzie, które zawiera charakterystykę 160 różnych gatunków tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Narzędzie przewiduje, jaki kolor powstanie z ich połączenia, eliminując potrzebę tworzenia prototypów. Oszczędza to ogromną ilość czasu i zasobów, skracając fazę rozwojową o około 25% - stwierdził Unilever.

Firma opracowuje również materiały alternatywne wobec problematycznych giętkich tworzyw sztucznych. W ramach naszego programu 'Future Flexibles' tworzymy materiały - takie jak woreczki i saszetki - które nadają się zarówno do recyklingu, jak i kompostowania. Oznacza to projektowanie materiałów, które są kompatybilne z systemami recyklingu i ulegają naturalnej biodegradacji. Zespół badawczo-rozwojowy ds. opakowań ocenił ponad 3000 materiałów i technologii, w tym technologie z innych branż, które nie są obecnie stosowane w opakowaniach. Kontynuując poszukiwania nowych innowacji współpracujemy teraz z partnerami, aby dostosować i przetestować najbardziej obiecujące z nich w naszym szerokim portfolio - powiedział Costa. Dodał, że pakowanie w papier płynnych produktów, takich jak detergenty do prania i szampony, jest jednym z najbardziej złożonych technicznie wyzwań, z którymi mierzy się zespół badawczo-rozwojowy. Mają one wyższe wymagania barierowe w porównaniu do produktów suchych. Rozwiązanie polega na usunięciu warstwy folii z tworzywa sztucznego poprzez opracowanie alternatywnych materiałów, które mogą nadal uszczelniać opakowanie i zapewniać ochronę barierową, bez wpływu na możliwość recyklingu i naturalną biodegradowalność.

Przyznał również, że przejście na elastyczny papier nadający się do recyklingu i kompostowania wymagałoby poważnej transformacji branży. Nie ma szybkich rozwiązań. Ale już teraz rozpoczynamy prace nad przygotowaniem naszego łańcucha dostaw - i naszych konsumentów - do takiej przemiany.

Unilever wezwał też do zmiany systemowej i podkreślił, że dobrowolne działania poszczególnych firm nie wystarczą do poradzenia sobie z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi. Firma wyznaczyła szereg celów dotyczących wykorzystania tworzyw sztucznych, m.in. taki, że do 2030 r. 100% opakowań z tworzyw sztucznych powinno nadawać się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania. Potrzebujemy ambitnych, skoordynowanych działań w całym cyklu życia tworzyw sztucznych, które pomogą rozpowszechnić rozwiązania i sprawią, że wszystkie firmy będą działać według tych samych zasad - stwierdziła firma.

W ubiegłym roku obroty Unilever w skali globu wyniosły 59,6 mld euro. Do jej flagowych marek należą Persil, Domestos, Dove, Magnum, Hellman's i Knorr, a szacuje się, że 3,4 miliarda ludzi używa produktów Unilever każdego dnia.

Opracowano na podstawie informacji Unilever