Wpływ etykiet na decyzje zakupowe i wrażenia smakowe
1 Jan 1970 14:05

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma UPM Raflatac, globalny dostawca innowacyjnych i zrównoważonych samoprzylepnych produktów papierowych i foliowych, opublikował wyniki nowego badania neuromarketingowego. Wyniki pokazują wpływ różnych materiałów i wykończeń etykiet na kształtowanie percepcji konsumentów i chęć dokonywania zakupów. Skupiające się na etykietach białego wina badania - przeprowadzone we współpracy z partnerami w łańcuchu wartości opakowań, firmami ARGEA, SenseCatch, Kurz i Krämer Druck - pokazują, że materiał etykiety i wykończenia mają do odegrania znaczącą rolę w zachowaniach zakupowych konsumentów i zapewnianiu odczucia przyjemności po zakupie. Ich wyniki zostały podsumowane w książce, która zawiera również przedmowę Uwe Melichari, eksperta w dziedzinie zrównoważonych opakowań, projektanta i członka jury Pentawards. Książka jest dostępna w trzech językach oraz w wersji cyfrowej.

Etykieta wina odgrywa kluczową rolę w podejmowaniu przez konsumentów decyzji o jego zakupie. Jak wynika z badania sektora winiarskiego przeprowadzonego przez portal wine.net, 82% konsumentów z próby 2000 ankietowanych polegało głównie na etykiecie przy wyborze swojego ulubionego wina. Wiele innych badań również podejmuje kwestie związków między postrzeganym smakiem wina a oczekiwaniami oraz tego, w jaki sposób wpływa na nie kolor etykiety, jej kształt, podłoże, technika druku i ogólny projekt.

Nowe badanie neuromarketingowe zostało przeprowadzone przy użyciu naukowej metody badawczej, która zbadała wzajemne oddziaływanie ludzkich zmysłów w celu stworzenia przekrojowego obrazu zachowań prowadzących do zakupu wina. Badanie miało na celu analizę wrażeń wizualnych i percepcji emocjonalnej konsumentów podczas obserwacji etykiet białego wina, z uwzględnieniem wpływu zdobień i wrażeń dotykowych podczas kontaktu z etykietami na konsumentów, ich oczekiwania i wreszcie na degustację.

Badanie obejmowało ocenę 32 etykiet o tym samym kształcie i rozmiarze, które zostały wyprodukowane przez połączenie sześciu rodzajów papieru dostarczonego przez UPM Raflatac z pięcioma wykończeniami firmy KURZ. Grafika i treść tekstowa każdej etykiety były takie same, ale różniły się pod względem własności papieru (odcień, stopień nieprzezroczystości, grubość, stopień szorstkości i efekt dotykowy) oraz uszlachetnień (kolor, grubość, relief – embossing/debossing - oraz połysk).

Etykiety zostały wydrukowane przez Krämer Druck z zachowaniem warunków rzeczywistego procesu produkcyjnego, tak by nie różniły się od wersji trafiających na półki sklepowe, a następnie naklejone na butelki o jednolitym kształcie i kolorze. Kolejnym krokiem było odtworzenie standardowej podróży butelki do klienta - od spojrzenia na półkę i wyboru wina, po degustację produktu. W eksperymencie uczestniczyło 30 niemieckich konsumentów (mężczyzn i kobiet w równych proporcjach), którzy pili białe wino i liczyli sobie od 25 do 56 lat.

Wyniki badania pokazują, że wygląd etykiety i zapewniane przez nią wrażenia dotykowe wpływają na jej zdolność do przyciągania uwagi na półce oraz na wrażenia związane z degustacją produktu, zarówno pod względem postrzeganej jakości, jak i smaku. Jeśli chodzi o zachowania zakupowe, wykazano, że skuteczność etykiety wina jest silnie uzależniona od jej koloru, wrażenia dotykowego, kontrastu i kombinacji wykończenia papieru, zgodnie z następującymi zasadami odnośnie:

Koloru - konsumenci są bardziej skłonni do zakupu butelek z etykietami, które mają złocone i błyszczące wykończenia oraz są wykonane z jasnego i nieprzezroczystego papieru;
Wrażeń dotykowych - nabywcy preferują papier wytłaczany z widocznym reliefem i uważają za atrakcyjne delikatne wytłoczenia z efektami dotykowymi;
Kontrastu - konsumenci zwracają uwagę na kontrast i preferują takie cechy, jak teksturowany papier o matowej powierzchni i błyszczące wytłaczane wykończenie;
Połączenia papieru i wykończenia - skuteczność poszczególnych detali zależy od kombinacji elementów.

Stefano Pistoni, starszy menedżer ds. rozwoju biznesu w firmie UPM Raflatac, komentuje: To kompleksowe badanie neuromarketingowe wyraźnie pokazuje, że etykieta stanowi element historii odwołującej się do wielu zmysłów, zarówno z pozycji narracji, jak i przewidywania doświadczeń danej osoby z winem. Nie tylko odgrywa kluczową rolę w skłonieniu konsumenta do zakupu wina, ale także po zakupie, wpływając na jego oczekiwania przed konsumpcją i doświadczenia podczas degustacji. Odkrycia te są ważne, ponieważ pomogą zmienić proces podejmowania decyzji przez agencje projektowe i marki w całym łańcuchu wartości wina.

Pełne wyniki badań zatytułowanych „Neuromarketing spotyka się ze sztuką etykietowania” można pobrać TUTAJ.

Opracowano na podstawie informacji firmy UPM Raflatac.