WPO ogłosiła listę zwycięzców WorldStar 2024
1 Jan 1970 12:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Światowa Organizacja Opakowań (WPO) zaprezentowała listę zwycięzców swojego konkursu WorldStar 2024, który położył w tym roku szczególny nacisk na kwestie recyklingu, wydajnego projektowania i zapewnienia interaktywnych doświadczeń podczas użytkowania.

Ceremonia rozdania nagród odbędzie się 15 czerwca br. podczas targów ProPak Asia w Tajlandii. Spośród 435 projektów przesłanych z 41 krajów najwięcej nagród trafiło do Japonii (28), Niemiec (21), Australii i Nowej Zelandii (16), USA (12) oraz Brazylii i Austrii (po 11).

W trakcie czerwcowej gali WPO ogłosi dodatkowo zwycięzców w pozostałych kategoriach: Prezydenckiej, Zrównoważonego Rozwoju, Marketingu oraz Opakowań, Które Chronią Żywność.

Do konkursu WorldStar można zgłosić tylko takie projekty, które w okresie maksymalnie dwóch poprzednich lat zostały uhonorowane w konkursach krajowych lub regionalnych uznawanych przez WPO.

Wśród tegorocznych zwycięzców znalazło się pudełko na pizzę Rengo przygotowane na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2022 r. oraz na rozgrywki 2023 World Baseball Classic. Stworzono je z myślą u uprzyjemnieniu wspólnego oglądania sportu po wygaśnięciu pandemii, a po zjedzeniu pizzy pudełko można przekształcić w miniaturowy stadion.

Pudełko na słodycze w kształcie piramidy firmy Starpack to lekkie, kompaktowe opakowanie wykonane z odpornej na wilgoć tektury nadającej się do recyklingu, a jego kształt służy ograniczeniu zużycia materiałów. Opakowanie zostało zaprojektowane z myślą o ponownym użyciu i atrakcyjności wizualnej na półce sklepowej i dodatkowo wyposażono w dopasowaną pokrywkę zapobiegającą wysypaniu się produktów ze środka.

Wiaderko na farbę Pact Group o pojemności 15 l, wykonane w 50% z polipropylenu pochodzącego z recyklingu i wykorzystane do przechowywania produktów z serii EnviroO2 firmy Dulux, również otrzymało wyróżnienie. Stworzone je z materiału rPP będącego mieszanką lokalnie pozyskiwanych surowców poprzemysłowych i poużytkowych, m.in. z przetworzonych pojemników na lody, jogurt, margarynę i produkty na wynos. Z uproszczonej oceny cyklu życia wynika, że 50% rPP pozwala ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 71 ton w ciągu roku, zaoszczędzić 2,16 miliona litrów wody oraz wyeliminować 5,2 tony odpadów stałych. Obecnie firmy pracują wspólnie nad wdrożeniem opakowania z zawartością 70% rPP.
Firma Mondi odbierze nagrody za papierową folię termokurczliwą Hug&Hold, jak i ProtectorBag ExpandForm, rozszerzalną papierową torbę na materace pakowane w rolki (więcej można przeczytać TUTAJ). Papier FunctionalBarrier firmy Mondi został dodatkowo wykorzystany do produkcji zwycięskiego produktu easy2cool: torby e-commerce Paperfloc Eco-Liner na świeżą i mrożoną żywność.

Pełna lista zwycięzców jest dostępna do wglądu na stronach internetowych konkursu WorldStar oraz organizacji WPO.

WPO zawsze ogłasza najlepsze z najlepszych innowacji opakowaniowych świata z dumą i ekscytacją - mówi prezeska WPO Luciana Pellegrino. WorldStar Awards pokazują, jak dynamiczne i technologicznie zaawansowane są opakowania na poziomie globalnym. Rosnąca z roku na rok liczba zgłoszeń i globalny zasięg WorldStar dowodzą, że nasza branża stale inwestuje w wydajność i w nowe rozwiązania, tak by lepiej służyć społeczeństwu. Ta globalna nagroda przyciąga uwagę do opakowań i rzuca światło na innowacje dopasowane do głównych trendów w łańcuchach dostaw i konsumpcji oraz potrzeb i wyzwań współczesnego życia: oszczędzania żywności, zrównoważonego rozwoju, brandingu oraz doświadczeń użytkownika, bezpieczeństwa żywności, inteligentnych opakowań i innych aspektów. Za WorldStar stoi wysiłek członków WPO z 63 różnych krajów na rzecz promowania lokalnych i regionalnych nagród w celu wspierania innowacji na poziomie lokalnym oraz wyróżnienia profesjonalistów, przetwórców opakowań i marek, które je tworzą – dodaje Pellegrino.

Soha Atallah, wiceprezeska ds. wydarzeń i koordynator WorldStar, dodaje: Dzięki konkursowi WorldStar wybrzmiewa znaczenie innowacji w dziedzinie opakowań na poziomie globalnym, wspiera on także naukę, technologię i innowacje, doceniając branżowych profesjonalistów i zachęcając ich do wychodzenia poza granice.
Jak zawsze naszym celem jest promowanie innowacji w zakresie opakowań w różnych sektorach, by dowieść, że dobre opakowanie może być kluczowym rozwiązaniem wielu współczesnych problemów, w szczególności zrównoważonego rozwoju, marnotrawstwa żywności i wydłużenia okresu przydatności do spożycia żywności i produktów rolnych. Dlatego zachęcamy wszystkie firmy z całego świata do skorzystania z tej globalnej okazji do promowania swoich opakowań poprzez konkurowanie z najlepszymi z najlepszych innowacji opakowaniowych w skali globalnej.

Ubiegłoroczna edycja nagród WorldStar została wzbogacona o nowe kategorie konkursowe: Opakowań Prezentowych, Opakowań Cyfrowych oraz Opakowań o Ułatwionym Dostępie. Wówczas największą liczbę nagród zdobyła Japonia (26), następnie Australia i Nowa Zelandia (po 19), Indie i Niemcy (po 18), Turcja (14) oraz Austria (13).

Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe