Wymierne korzyści z druku cyfrowego
1 Jan 1970 16:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Korzyści zapewniane przez druk cyfrowy są absolutnie kluczowe dla współczesnego sektora opakowań. Dzięki digitalizacji druku można optymalnie realizować zarówno małe, średnie, jak i duże nakłady w wysokiej jakości, porównywalnej z jakością druku offsetowego. Właściciele marek własnych uzależniają rentowność od umiejętności wywarcia doskonałego pierwszego wrażenia za pomocą opakowania produktu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie druku cyfrowego do personalizacji opakowań. Oprócz zwiększenia zakresu reprodukcji kolorów i jakości ostatecznego projektu druk cyfrowy może być rozwiązaniem przystępnym cenowo i przyjaznym dla środowiska.

Oczekiwania dzisiejszych klientów odnośnie do szybkości dostawy są wyższe niż kiedykolwiek wcześniej. Dawno minęły czasy, gdy zamawiający opakowania składali duże, kosztowne zamówienia i byli skłonni czekać tygodniami na otrzymanie wydrukowanego produktu. Ze względu na mniejszą liczbę narzędzi (takich jak płyty drukowe i fotopolimery) oraz znacznie mniejszą liczbę ręcznych procedur przygotowania do druku, opakowania drukowane cyfrowo oferują przyspieszony proces produkcji, który zachwyca właścicieli firm swoją szybkością.

Druk cyfrowy pozwala na dopasowanie nawet 80% spektrum kolorów Pantone i umożliwia łatwe dostosowanie kolorów oraz ich właściwości, tak by ostateczne opakowanie odzwierciedlało wizję marki. Drukowanie krótkich serii lub małych partii ekspozytorów produktów w sklepach umożliwia łatwe testowanie i udoskonalanie projektu oraz upraszcza zmianę akcji in-outowych, a to dodatkowa szansa na dotarcie do nowych klientów.

Ulepszenia technologiczne

Co więcej, rosnąca popularność druku cyfrowego utorowała drogę do ciągłych ulepszeń technologicznych w celu udoskonalenia jakości druku, jaka nie była osiągalna w ploterach drukujących pierwszej generacji. Obecnie mówimy o drukarkach pełnowymiarowych, które dorównują maszynom offsetowym. To zupełnie inna generacja maszyn drukarskich.

Rzadko kiedy właściciele marek są w pełni zadowoleni z pierwszej próbki opakowania produktu, którą oglądają. W większości przypadków wymagane są poprawki, aby stworzyć produkt końcowy, który zachwyci klientów. Dzięki drukowi cyfrowemu poprawki te można wprowadzić szybko, a zaktualizowany projekt da się wyprodukować w krótkim czasie.

Opakowania z nadrukiem cyfrowym pomagają chronić markę, utrudniając powielanie niektórych cech projektu opakowania. Szybko rotujący projekt graficzny jest trudniejszy do skopiowania. Współczesna technologia pozwala w niezawodny sposób zabezpieczyć producenta oraz klienta przed próbą wprowadzenia na rynek podrabianych produktów.

Zwiększony poziom automatyzacji jest jedną z charakterystycznych cech druku cyfrowego. Po złożeniu zamówienia i przesłaniu projektu opakowanie przechodzi przez wiele zautomatyzowanych procesów, które pomagają w osiągnięciu jego oczekiwanej jakości. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że błąd ludzki wpłynie na grafikę, co sprzyja ciągłości projektu w całym cyklu życia opakowania.

Oszczędności finansowe

Wśród klientów biznesowych rośnie przekonanie, że druk cyfrowy jest atrakcyjny, ponieważ koszt jednostkowy jest znacznie niższy niż koszt druku offsetowego w przypadku zamówień o niskim i średnim nakładzie. Oszczędności finansowe pojawią się już na początku i są związane z niższymi kosztami narzędzi do produkcji opakowania czy standu. Ponadto nie istnieje minimalny poziom zamówień, co pozwala płacić tylko za tyle druku, ile potrzebujemy, nawet jeśli zamówienie jest liczone w pojedynczych sztukach. Firmy cieszą się również lepszym przepływem gotówki, ponieważ proces drukowania jest szybszy, a produkty mogą być wysyłane w krótszym czasie, poprawiając w ten sposób strumień przychodów.

Koszty konfiguracji związane z drukiem offsetowym i fleksograficznym mogą być odstręczające dla właścicieli start-upów lub małych firm, zwłaszcza jeśli potrzebują one tylko niewielkiej partii materiałów opakowaniowych. W niektórych przypadkach koszty druku offsetowego są w stanie wyczerpać większość budżetu marketingowego małej firmy. Z drugiej strony druk cyfrowy umożliwia łatwe i niedrogie drukowanie w kilku małych partiach, bez konieczności martwienia się o przytłaczające koszty konfiguracji lub zarządzanie przestarzałymi zapasami opakowań.

W przeciwieństwie do druku offsetowego, który charakteryzuje się z góry ustaloną zawartością impozycji, druk cyfrowy pozwala na dostosowanie projektu przy minimalnym wysiłku. Można np. wydrukować spersonalizowane pudełko, zachowując jednocześnie wszelkie informacje logistyczne dla każdej sztuki opakowania w danej partii wydruków. A to wszystko ze świadomością, że każde opakowanie jest unikalne i niepowtarzalne pod względem graficznym, z dedykowanym kodem kreskowym i kodem magazynowym w całym procesie produkcyjnym. To dodatkowy zysk dla klienta, który nie musi zamawiać kosztownych etykiet i oklejać nimi swoich opakowań.

Korzyści wynikające z technologii cyfrowej

Opakowania drukowane cyfrowo oferują wiele korzyści, w tym imponującą dokładność, elastyczność i szybkość wprowadzania na rynek.

Biorąc pod uwagę, jak wiele korzyści wynika z technologii cyfrowej, należy uznać ją za skuteczną i zapewniającą wysoki zwrot z inwestycji w metodę druku. Problemem dla firm są kosztowne stoki magazynowe oraz kwestie optymalizacji produkcji i ograniczania kosztów. Obawy potencjalnych klientów biznesowych dotyczą tego, jak irytujący, a nawet przerażający może być źle zarządzany proces zamówień.

Druk cyfrowy nie jest jedynym rozwiązaniem, więc nie zalecamy lokowania wszystkich środków w jednym miejscu. Ale w przypadku wielu produktów i brandów może przynieść wymierne korzyści.

Bartosz Miśkiewicz, Kierownik Działu Rozwoju TFP Sp. z o.o.