Wyraźny wzrost rentowności firmy Heidelberg
12 Feb 2025 12:11

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W firmie Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) kluczowe dane za pierwsze dziewięć miesięcy roku obrotowego 2024/2025 (od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024 r.) i trzeci kwartał (od 1 października do 31 grudnia 2024 r.) były zgodne z oczekiwanymi zmianami ogłoszonymi przez firmę. Zwłaszcza pod względem kluczowych wyników operacyjnych trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego przyniósł znaczną poprawę w porównaniu z pierwszym półroczem, a także z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Skorygowana marża EBITDA za trzeci kwartał wyniosła 9,2% (w tym samym kwartale poprzedniego roku: 5,7%), przy czym szczególnie pozytywny wpływ miało wysokie wykorzystanie mocy produkcyjnych i zintensyfikowane działania mające na celu ograniczenie kosztów. Dotychczasowa sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 rosła z kwartału na kwartał. Kwota 594 mln euro za trzeci kwartał dorównała analogicznemu kwartałowi poprzedniego roku (594 mln euro). W trzecim kwartale wartość napływających zamówień wzrosła o około 8,3% i wyniosła 550 mln euro (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: 508 mln euro). Jest to znacznie lepszy wynik od notowanego przez sektor budowy maszyn i urządzeń jako całości. Największy wkład wniosły region EMEA (+ 16%) i segment Rozwiązań Opakowaniowych (+ 15%). Wysoki portfel zamówień w wysokości 903 mln euro otwiera drogę do bardzo dobrego ostatniego kwartału.

Meinders & Elstermann to pierwsza niemiecka firma, która korzysta z Jetfire 50. Na zdjęciu (od lewej do prawej): dr David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer w firmie Heidelberg, Jens Rauschen, CEO Meinders & Elstermann, Stefan Kuper, szef sprzedaży w Heidelbergu oraz Frank Kropp, szef R&D w Heidelbergu.

Udało nam się stale poprawiać naszą sprzedaż i wyniki operacyjne kwartał po kwartale w trudnym otoczeniu gospodarczym. Dzięki wysokiemu portfelowi zamówień możemy potwierdzić, że osiągniemy nasze cele na ten rok - powiedział Jürgen Otto, CEO Heidelberg. W nadchodzącym roku będziemy nadal obniżać koszty, wdrażając nasz plan na przyszłość i zwiększając wydajność. Ta dyscyplina kosztowa będzie miała pozytywny wpływ na naszą rentowność, która powinna ulec dalszej poprawie w kolejnym roku finansowym.

W oparciu o wysoki poziom zamówień firma spodziewa się wyraźnego wzrostu sprzedaży zwłaszcza w czwartym kwartale bieżącego roku obrotowego. Skorygowana EBITDA po dziewięciu miesiącach wyniosła 86 milionów euro (skorygowana wartość za analogiczny okres poprzedniego roku: 135 milionów euro), a skorygowana marża EBITDA: 5,7% (analogiczny okres poprzedniego roku: 8,0%). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był niski wolumen sprzedaży w pierwszym kwartale i związane z tym wysokie straty. Skorygowana EBITDA w trzecim kwartale bieżącego roku obrotowego wzrosła do 55 mln euro, w porównaniu z 34 mln euro w analogicznym kwartale poprzedniego roku. Skorygowana marża EBITDA znacznie się poprawiła, z 5,7% do 9,2%. W trzecim kwartale utworzono rezerwy netto w wysokości 29 mln euro na planowane działania mające na celu obniżenie kosztów pracy, które zostały skorygowane. Uwzględniając tę pozycję, EBITDA w trzecim kwartale wyniosła 26 mln euro (w poprzednim roku: 34 mln euro). Utworzenie wspomnianych rezerw spowodowało niższy o 7 mln euro wynik netto po opodatkowaniu w trzecim kwartale (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: 1 mln euro) i o 42 mln euro po dziewięciu miesiącach (w analogicznym okresie poprzedniego roku: 34 mln euro).

Wolne przepływy pieniężne po dziewięciu miesiącach wyniosły, zgodnie z oczekiwaniami, -97 mln euro (w analogicznym okresie poprzedniego roku: -54 mln euro). W trzecim kwartale znacznie się poprawiły w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając dodatni poziom 4 mln euro (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: -26 mln euro). Nasze skuteczne zarządzanie kapitałem obrotowym netto odegrało kluczową rolę w osiągnięciu dodatnich wolnych przepływów pieniężnych pomimo wysokich zapasów spowodowanych sytuacją w zakresie zamówień - powiedziała Tania von der Goltz, dyrektor finansowa firmy Heidelberg. Duża poprawa, której oczekujemy w wynikach za ostatni kwartał, i redukcja zapasów do końca roku finansowego będą miały pozytywny wpływ na wolne przepływy pieniężne - dodała.

Segment opakowań pozostaje motorem wzrostu

Napływające zamówienia w segmencie opakowań znacznie wzrosły - o około 11%, do 959 milionów euro, w pierwszych trzech kwartałach, i o około 15% w trzecim kwartale. Jeśli chodzi o megatrendy obserwowane na rynku opakowań, firma wskazuje przede wszystkim na rosnące zapotrzebowanie na opakowania, które są zarówno trwałe, jak i wysokiej jakości. Pozycjonowanie Heidelberga jako integratora systemów i dostawcy kompleksowych rozwiązań korzystnie wpływa na dalsze umacnianie bardzo silnej pozycji firmy na rynku opakowań. „Druk opakowań jest obecnie sektorem wzrostu dla branży poligraficznej, w tym dla Heidelberga. Potrzeby klientów zaspokajają zwłaszcza innowacje produktowe związane z maszyną Boardmaster do wysokonakładowego druku opakowań” - powiedział David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w firmie Heidelberg. „Chcemy sukcesywnie rozszerzać naszą działalność i portfolio na tym rynku, wykorzystując automatyzację, robotykę i oprogramowanie, aby oferować naszym klientom zintegrowane, kompleksowe rozwiązania dla całego procesu produkcyjnego" - wyjaśnił. W segmencie druku wartość zamówień w okresie dziewięciu miesięcy wzrosła o 4,4%, do 858 milionów euro.

Szansa na przekroczenie 300 mln euro wartości sprzedaży

Z myślą o wzmocnienia swej rynkowej pozycji Heidelberg w coraz większym stopniu wykorzystuje potencjał wzrostu na swoim głównym rynku - od opakowań i druku cyfrowego po oprogramowanie i działalność związaną z cyklem życia produktu. Pierwsze cyfrowe maszyny drukujące powstałe w wyniku współpracy z firmą Canon trafiają do klientów w Szwajcarii i Niemczech. Współpraca ta znacznie zwiększy przyszłą sprzedaż rozwiązań do druku cyfrowego, w tym materiałów eksploatacyjnych, oprogramowania i usług. Firma jest również zainteresowana dalszym poszerzaniem swojego portfolio na rosnącym rynku zielonych technologii. Obejmuje to kluczowe obszary, takie jak precyzyjna budowa instalacji przemysłowych, przemysł motoryzacyjny, infrastruktura i oprogramowanie do ładowania oraz nowe technologie wodorowe. Wstępny prototyp elektrolizera wodorowego zostanie ukończony latem i zaprezentowany jako element wchodzących w skład własnej fabryki. Celem jest prowadzenie prac rozwojowych z klientami, partnerami w zakresie aplikacji oraz dostawcami, aby stworzyć gotowy do wprowadzenia na rynek system produkcji wodoru i udostępnić go na skalę przemysłową. Średnioterminowym celem firmy na rynku elektromobilności jest wykorzystanie spółki-córki Amperfied do zdobycia pozycji wiodącego dostawcy systemowych rozwiązań ładujących przeznaczonych dla firm i przestrzeni publicznych w Europie. Biorąc pod uwagę wszystkie inicjatywy strategiczne w okresie do roku obrotowego 2028/2029, Heidelberg ocenia ogólny potencjał wzrostu na ponad 300 milionów euro, w połączeniu ze zwiększoną wydajnością i efektywnością.

Potwierdza się prognoza na pełen rok obrotowy

Biorąc pod uwagę oczekiwania i warunki wstępne opublikowane i określone w sprawozdaniu zarządu za rok 2023/2024, spółka nadal przewiduje, że sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 dorówna poziomowi z poprzedniego roku (w którym osiągnęła 2.395 mln EUR). Oczekuje się również, że skorygowana marża EBITDA pozostanie na poziomie z poprzedniego roku (7,2%). Wysoki portfel zamówień oraz ciągła koncentracja na marżach i kosztach stanowią solidną podstawę do osiągnięcia wyznaczonych celów. Wdrożenie planu na przyszłość i poprawa wydajności mają pozytywny wpływ na rentowność Heidelberga, a skorygowana marża EBITDA ma ulec dalszej poprawie do około 8% w następnym roku obrotowym 2025/2026.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg