Zmiany klimatu największym zmartwieniem konsumentów
1 Jan 1970 14:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wyniki nowego badania dotyczącego postrzegania opakowań przez europejskich konsumentów wskazują, że zmiany klimatyczne (68%), koszty życia (66%) i działania wojenne (56%) to trzy kluczowe kwestie, które martwią współczesnych konsumentów. Jednocześnie 62% badanych przyznało, że w ostatnich dwóch latach prowadzenie zrównoważonego stylu życia stało się dla nich „ważniejsze” lub „dużo ważniejsze”.

Badanie - zlecone przez Pro Carton, wiodące europejskie stowarzyszenie producentów kartonów i tektury, i przeprowadzone przez firmę Perspectus Global - objęło ponad 5000 konsumentów w pięciu krajach europejskich: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jego celem było zbadanie nastawienia Europejczyków do środowiska naturalnego oraz ich stosunku do opakowań.

Dominują globalne obawy
We Włoszech (77%), Hiszpanii (72%) i Francji (70%) zmiany klimatyczne okazały się najważniejszą kwestią dla konsumentów, podczas gdy badani w Wielkiej Brytanii za bardziej dotkliwe uznali koszty utrzymania (75%). Największym zmartwieniem Niemców – którzy goszczą milion ukraińskich uchodźców – jest wojna (66%), choć starsze pokolenia bardziej niepokoją zmiany klimatyczne.
Badanie dowodzi, że konsumenci nadal znajdują czas na dbanie o środowisko i aktywne wspieranie recyklingu, przy czym prawie połowa (49%) ankietowanych stwierdziła, że obecnie kieruje do odzysku więcej odpadów niż przed rokiem.

Rośnie zaufanie do recyklingu
Zapytani o to, które materiały opakowaniowe nadają się do recyklingu, europejscy konsumenci wykazują godny pochwały poziom zaufania do swojej wiedzy. 82% ankietowanych uznało, że posiada wystarczającą zdolność rozróżniania między opakowaniami, które nadają się – lub nie – do recyklingu.

Warto zauważyć, że istnieje wysokie przekonanie o możliwości recyklingu zrównoważonych materiałów, takich jak tektura falista i pudełka składane, sięgające średnio odpowiednio 90% i 87% w Europie. Wskazuje to na powszechną akceptację i wsparcie dla ugruntowanych praktyk w zakresie zbiórki i recyklingu, w szczególności podkreślających nadające się do recyklingu atrybuty kluczowych materiałów opakowaniowych.

Zasypywanie luki percepcyjnej w zaufaniu konsumentów

Podczas gdy znaczna część konsumentów z Europy wyraża chęć płacenia więcej za ekologiczne opakowania, badanie ujawnia, że działania sprzedawców detalicznych i właścicieli marek w tym obszarze są postrzegane w niejednolity sposób. 58,2% konsumentów w całej Unii Europejskiej uważa, że firmy robią wystarczająco dużo, a 41,8% wskazuje, że mają ciągle więcej do zrobienia. Na tym tle najbardziej wyróżniają się Włochy, gdzie 66% konsumentów uważa, że biznes zmierza we właściwym kierunku, a dalej Wielka Brytania (63%), Niemcy i Hiszpania (56%), podczas gdy Francuzów cechuje mniej optymizmu w tym zakresie (50%).
Stanowi to okazję dla sprzedawców detalicznych i właścicieli marek do zajęcia się obawami konsumentów, skutecznego komunikowania swoich inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju i oferowania bardziej przyjaznych dla środowiska opcji pakowania w celu wypełnienia luki i zdobycia zaufania.

Komentując najnowsze wyniki badania, Winfried Muehling, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Pro Carton, powiedział: Nawet w świetle utrzymujących się obaw związanych z globalnym konfliktem i problemami gospodarczymi, jasne jest, że kwestie środowiskowe pozostają bardzo wysoko na liście priorytetów konsumentów. Wyniki trzeciego badania postrzegania opakowań zorganizowanego przez Pro Carton w dużym stopniu to odzwierciedlają, dając jasny obraz tego, że zrównoważony rozwój ma znaczenie dla europejskich konsumentów i że są oni skłonni do działania w tym zakresie.

Firmy, które priorytetowo traktują ekologiczne rozwiązania opakowaniowe, minimalizują ilość niepotrzebnych materiałów i zapewniają możliwość recyklingu, są w bardzo dobrej pozycji do zdobycia tego rosnącego segmentu rynku i uzyskania przewagi konkurencyjnej. Konsumenci w Europie w pełni popierają i ufają ustanowionemu systemowi zbiórki i recyklingu kartonu. Cieszy nas taki wynik i w imieniu Pro Carton oraz jego członków życzymy sobie, aby to badanie było wnikliwe, otworzyło drzwi do dyskusji i służyło jako motywacja do poprowadzenia społeczeństwa bliżej naszego wspólnego celu, jakim jest zrównoważona gospodarka o obiegu zamkniętym.

Pełna treść badań oraz wyniki są dostępne TUTAJ.

Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Pro Carton