INKday: specjalistyczne warsztaty w atrakcyjnej formie
1 Jan 1970 12:04

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

18 maja br. w Łodzi odbyła się – po raz pierwszy w naszym kraju – impreza INKday zorganizowana przez czołowego producenta farb i lakierów do produkcji opakowań, firmę Siegwerk. Jednodniowe warsztaty, w trakcie których międzynarodowa ekipa specjalistów Siegwerk z zakresu różnych technologii farbowych dzieliła się z uczestnikami swoimi doświadczeniami, przyciągnęły liczne grono uczestników reprezentujących drukarnie i producentów opakowań z całego kraju. 

Odbywające się od 10 lat warsztaty INKday (skrót, który organizatorzy tłumaczą jako Dzień Innowacji, Newsów i Know-how) dorobiły się zasłużonej renomy wśród specjalistów działających w branży opakowaniowej. Zorganizowane po raz pierwszy w 2007 r. w Paryżu, gościły następnie w wielu europejskich miastach, m.in.: Mediolanie, Barcelonie, Moskwie, Manchesterze oraz Stambule. W tym roku, doceniając znaczenie polskiego rynku dla swego biznesu (firma w naszym kraju ma fabryki w Markach i Prochowicach), Siegwerk zawitał do Łodzi. Tak do udziału w imprezie zachęcała Joanna Siwek, odpowiedzialna w Siegwerk Polska za sprzedaż i wsparcie klientów: Najnowsze trendy rynkowe, innowacyjne rozwiązania farbowe i wymiana wiedzy ekspertów – wszystko w jeden dzień! Jest to istota sukcesu cyklu warsztatów INKday organizowanych przez Siegwerk przy udziale partnerów z branży drukarskiej. 

Łódzkie spotkanie przybrało formę znaną z dotychczasowych warsztatów, łącząc prezentacje ekspertów z dyskusjami panelowymi i interaktywnymi warsztatami poświęconymi obecnym trendom oraz innowacjom produktowym. Gości witał Hugo Noordhoek Hegt, członek zarządu Siegwerk, który następnie opowiedział o osiągnięciach firmy i jej dniu dzisiejszym. Dla-

czego Siegwerk? Po pierwsze jesteśmy globalnym liderem we wszystkich obszarach farb do druku opakowań, z fabrykami w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Rosji, Turcji i Polsce; aż 90% naszej produkcji trafia do producentów opakowań giętkich, drukowanych na wąskiej wstędze i arkuszach, opakowań tytoniowych, płynnej żywności, papierowych i tekturowych. Inwestujemy ogromne środki w nasze zasoby technologiczne, by zawsze wyprzedzać konkurencję o krok – tłumaczył. Podkreślał również, jak wielkie znaczenie dla działalności firmy ma bliska współpraca z klientami i realizacja ich oczekiwań w zakresie wsparcia technicznego, funkcjonalności i wydajności farb oraz bezpieczeństwa produktu (co jest szczególnie istotne w przypadku opakowań spożywczych).

Jako następny głos zabrał Graham Houlder, dyrektor zarządzający w SLOOP Consulting, firmie konsultingowej wspierającej producentów opakowań w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jego prelekcja była poświęcona tematowi gospodarki okrężnej. Po krótkim wyjaśnieniu, czym jest gospodarka okrężna („jej kluczowe zasady to ochrona i wzmacnianie zasobów naturalnych poprzez kontrolę skończonych zasobów i utrzymywanie w równowadze przepływu surowców odnawialnych; optymalizacja zużycia surowców przez maksymalne wykorzystanie produktów, komponentów i materiałów; wspieranie efektywności systemu przez odkrywanie i sterowanie negatywnymi wpływami czynników zewnętrznych”), a następnie powodów, dla których powinniśmy ją wspierać („gdyby wszyscy mieszkańcy Ziemi żyli jak Europejczycy, potrzebowalibyśmy 3 planet, by zaspokoić zapotrzebowanie na żywność i surowce”), mówca przeszedł do opisu aktualnych działań podejmowanych przez urzędy europejskie z myślą o wsparciu gospodarki okrężnej (zwłaszcza Parlamentu Europejskiego, który stawia sobie na 

najbliższe lata ambitny cel radykalnego obniżenia ilości odpadów w środowisku – do 70% do 2020 roku i 80% w 2030 r.). Zaprezentował również współczesne trendy wpływające na 

przemysł opakowań (takie jak postępująca urbanizacja i starzenie się społeczeństw oraz rosnące przywiązanie konsumentów do kwestii ekologii), a na koniec przedstawił główne cele Ceflex – nowego projektu stworzonego przez konsorcjum europejskich firm z branży opakowań giętkich, który ma na celu lepsze przygotowanie tego segmentu na wyzwania stawiane przez gospodarkę cyrkularną.

Joanna Rewaj z agencji brandingowej Dragon Rouge opowiedziała o trendach w projektowaniu opakowań AD 2017, ilustrując swoją prelekcję bogatym materiałem zdjęciowym, a na zakończenie części wykładowej Gabriela Leszczyk, ekspertka ds. bezpieczeństwa opakowań dla rynków Europy, Środkowego Wschodu i Afryki Północnej w Nestlé, zapoznała słuchaczy z pryncypiami polityki żywnościowej swej firmy, ze szczególnym naciskiem na wymagania stawiane współpracującym z nią dostawcom materiałów i producentom opakowań. Zwróciła uwagę na ogromne szkody, jakie reputacji firm wyrządzają skandale związane z zanieczyszczeniem żywności przez chemikalia przedostające się z opakowań, przypominając m.in. głośną historię wykrycia w 2005 r. środka chemicznego ITX stosowanego do znakowania opakowań w mleku dla niemowląt produkcji Nestlé. Zmusiło to koncern do wycofania z obrotu w wielu krajach europejskich milionów ton mleka. Trzeba wielu lat, by zdobyć zaufanie, a tylko kilku sekund, by je zniszczyć – przestrzegała prelegentka. Po 

tamtym zdarzeniu Nestlé wdrożyła program Bezpieczeństwo i Zgodność Opakowań, którego celem jest likwidowanie wszelkich potencjalnych problemów powodowanych przez opakowania. Trudno to osiągnąć, ponieważ łańcuch produkcji opakowań jest bardzo długi: od chemii, przez materiały bazowe (farby, kleje, polimery, papiery), gotowe opakowania u przetwórców, aż po produkty spożywcze; tymczasem to my, jako producent żywności, musimy sprawować nad nim pełną kontrolę. Dlatego dbamy o wgląd w pełną specyfikację materiałowo-produkcyjną na każdym z trzech etapów: rozwoju opakowań, ich produkcji, aż po pakowanie w nie produktów Nestlé w zakładach koncernu.

Po części wykładowej przyszedł czas na część zatytułowaną INKtalks, czyli warsztatowe spotkania ze specjalistami Siegwerk, które dały możliwość zapoznania się z aktualną ofertą produktową firmy oraz znalezienia odpowiedzi na pytania nurtujące uczestników. Z uwagi na niezwykle bogaty zakres tematyczny warsztatów (poruszono aż 15 różnych zagadnień) i ograniczony do 2 godzin czas ich przeprowadzenia, każda z obecnych osób została poproszona o wybranie z listy czterech najbardziej interesujących ją prezentacji, poświęconych m.in. rozwiązaniom UV LED i niskomigracyjnym dla druku wąskowstęgowego i offsetu arkuszowego; farbom oraz pigmentom do różnych zastosowań; bezpieczeństwu produktów i obowiązującym regulacjom; technologiom druku Flexo High Speed i HQ Flexo; farbom do druku cyfrowego; a także kwestii optymalizacji procesów w drukarni. Wszystkie warsztaty były prowadzone przez najwyższej klasy międzynarodowych ekspertów firmy Siegwerk, zaś w roli tłumaczy oraz znawców polskich realiów druku opakowań pomocą służyli słuchaczom przedstawiciele polskiego oddziału firmy. 

Bogaty w wydarzenia dzień zakończył uroczysty bankiet – okazja do zabawy i zacieśniania znajomości w gronie przedstawicieli branży producentów opakowań.

Tomasz Krawczak