Etyka i zrównoważony rozwój w świecie opakowań premium
1 Jan 1970 09:17

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z uwagi na rosnącą wagę, którą klienci przykładają do etycznych zachowań producentów jako jednego z kluczowych wyznaczników jakości, już wkrótce zrównoważone opakowania mogą stać się orężem w walce między topowymi markami alkoholi – twierdzi czołowa firma analityczna GlobalData.

Z badania przeprowadzonego przez nią w III kwartale 2019 r. wynika, że dla 71% klientów na światowych rynkach fakt wyprodukowania opakowania ze zrównoważonych lub odnawialnych źródeł jest „całkiem” lub „niezwykle” ważny, podczas gdy tylko dla 25% liczy się przede wszystkim luksusowy wygląd opakowania.

Katarina Diamonon, analityczka sektora konsumenckiego w GlobalData, tłumaczy: „To wyniki szczególnie istotne dla sektora napojów alkoholowych, w którym wizerunek i dogadzanie sobie są najważniejsze.”

„O ile znaczenie tych dwóch czynników pozostaje równie istotne jak wcześniej, nastroje wśród konsumentów sugerują, że zadowolenie kojarzone z konsumpcją produktów premium w coraz większym stopniu zależy od świadomości etycznej oraz tego, czy wartości marki są związane z wartościami konsumentów, którzy używają jej produktów.”

Niedawno producent single malt whisky Glenlivet ze szkockiego Speyside podjął współpracę z siecią barów Tayēr + Elementary przy promocji limitowanej edycji „Capsule Collection” - koktajli serwowanych w przezroczystych, jadalnych kapsułkach wykonanych z ekstraktu z wodorostów, jednego z najbardziej odnawialnych światowych zasobów.

Jak dodaje Diamonon: „Wiele reakcji na kapsułki miało szyderczy charakter i porównywało je do kapsułek Tide Pods na detergenty produkowanych przez Procter & Gamble. Należało się ich spodziewać, zważywszy na radykalny charakter premiery i wyjątkowo mocne odejście od

standardowego formatu – zwłaszcza w przypadku produktu o takich tradycjach jak whisky.”

Także duński browar Carlsberg zaprezentował ostatnio dwa prototypy, które – jak twierdzi – będą pierwszymi butelkami z papieru wykonanymi z celulozy pozyskanej ze zrównoważonych upraw i zawierającymi wewnętrzną barierę, która umożliwia bezpieczne przechowywanie piwa.

Te ambitne innowacje obu firm wskazują kierunek, w jaki przesuwają się – zgodnie z preferencjami i oczekiwaniami konsumentów – priorytety producentów artykułów konsumpcyjnych. Diamonon podsumowuje: „Zrównoważony rozwój staje się nierozerwalnie związany z jakością, marki premium będą zmuszone podjąć ryzyko potencjalnej porażki – a nawet krótkotrwałego szyderstwa – jeśli chcą przyciągnąć uwagę konsumentów przykładających wagę do etyki w biznesie.”

Na podstawie informacji GlobaData opracował TK